Studenten en senioren samen in de les tijdens Vlaamse Ouderenweek

Studenten uit onder meer de zorgopleidingen die Gentse senioren verwelkomen om samen les te volgen: dat is het opzet van de Vlaamse Ouderenweek op Campus Kantienberg. In de week van 20 tot 26 november krijgen ouderen les over onder meer ergonomie, het gehoor en het immuunsysteem en ontdekken ze de labs en de mediatheek.

Vlaamse Ouderenweek Campus Kantienberg Arteveldehogeschool Gent

Bedoeling van de Vlaamse Ouderenweek, een organisatie van de Vlaamse Ouderenraad, is verbinding en samenwerking tussen generaties en culturen. “Hoe kunnen we dat beter in de verf zetten dan door studenten en senioren samen te brengen op de campus?” zegt Jolien Allart, docent Ergotherapie en onderzoeker Active and Healthy Ageing aan Arteveldehogeschool. “Ouderen hebben duidelijk interesse in bijleren en nieuwe ontmoetingen. Ook voor studenten worden het erg waardevolle momenten: de senioren kunnen mee de maatschappelijke waarde van bepaalde onderwerpen benadrukken.”

Het idee om studenten en senioren tijdens de Vlaamse Ouderenweek samen te brengen, ontstond tijdens een eerder bezoek aan Campus Kantienberg. Maria De Coninck, bewoonster van het Gentse woonzorgcentrum Het Heiveld, kwam toen getuigen rond groene zorg voor studenten Ergotherapie. “Ik voelde me meteen goed in de aula, en grapte dat het tof zou zijn om een les bij te wonen”, blikt Maria terug. “Van het een kwam het ander: de docenten van Arteveldehogeschool bleken bereid om hun lessen open te stellen en ook mijn medebewoners waren meteen enthousiast. Velen zien dit als een kans: vroeger konden of mochten ze niet verder studeren, nu kunnen ze de campus van binnenuit ontdekken.”

3D-printers en VR-brillen

De lessen met senioren vinden nog de hele week plaats. “De ouderen kiezen zelf waar ze aansluiten”, zegt Allart. “Mondelinge communicatie, rechten van de verpleegkundige, ergonomie, immuniteit en het afweersysteem, gehoor en evenwicht …: elke senior vindt ongetwijfeld zijn gading in het lessenpakket. De ouderen kunnen ook de mediatheek en het audio- en fablab bezoeken, waar ze aan de slag gaan met 3D-printers en VR-brillen.”

Naar analogie met de open lessen voor leerlingen uit het secundair in de krokusvakantie, is het de bedoeling om ook de lessen voor senioren voortaan jaarlijks te organiseren.