Studenten Grafische en Digitale Media maken kunstwerk voor Lichtfestival

Vijftien derdejaars uit de bacheloropleiding Grafische en Digitale Media nemen volgende week deel aan het Lichtfestival in Gent. Met als thema 'verticaal leven' maakten de studenten Audiovisual Design een 4 meter hoge installatie waarop ze onder meer 3D-animaties projecteren. Het lichtkunstwerk Ar’tropolis is te bewonderen aan de Dampoort, vlak bij de plek waar ten vroegste in 2025 de bouw start van de nieuwe Campus Dok Zuid.

Studenten Grafische en Digitale Media Audiovisual Design Lichtfestival mediacampus Mariakerke

Arteveldehogeschool doet voor het eerst mee met het Lichtfestival, dat van 31 januari tot 4 februari plaatsvindt in en rond de Gentse binnenstad. Docent Jan Scheirlinckx speelde al langer met het idee om met studenten een project in te dienen. “In de lessen gaan we aan de slag met lichtkunst, videomapping en 3D-animaties”, vertelt hij. “Studenten brengen onder meer projecties op objecten tot leven. Persoonlijk ben ik fan van meer kleinschalige installaties en dus hebben we ervoor gekozen om een aantal werken van studenten samen te brengen.”

Het resultaat is Ar’tropolis, een 4 meter hoge en 2 meter brede houten constructie die met een lasercutter is gemaakt op de mediacampus in Mariakerke. In totaal zijn 29 kubussen modulair opgesteld, zodat bezoekers een 360°-ervaring krijgen. “Elke student heeft een 3D-video gemaakt, die telkens een veertigtal seconden afspeelt over minstens 5 kubussen. We kozen voor het thema ‘verticaliteit’: hoe geven we ons leven in de toekomst vorm? We gaan niet alleen steeds meer in de hoogte wonen, maar ook werken en hobby’s beleven. Met hun verbeelding en creativiteit laten onze studenten zien hoe ze zich die verticale toekomst voorstellen.”

Haai in de supermarkt

Een van de deelnemende studenten is Kevin Berghman, ook ondervoorzitter van de studentenraad. Met zijn werk over de klimaatopwarming en de stijgende zeespiegel houdt hij ons een spiegel voor. “In mijn projectie zie je onder meer een supermarkt die onder water is gelopen en waarin een haai rondzwemt”, vertelt hij. “Tegelijk toon ik, enkele verdiepingen hoger, zelfvoorzienende gebouwen met windmolens, zonnepanelen en robots die graan telen. Het is de eerste keer dat ik mijn werk met zo’n groot publiek deel en ik kijk er erg naar uit.”

Alle praktische info en het parcours van het Lichtfestival is te vinden op lichtfestival.stad.gent. Ar’tropolis is te vinden op nummer 18 van de route, vlak bij de Dampoort. Daar start ten vroegste in 2025 de bouw van de nieuwe Campus Dok Zuid.