Voetbalster Fran Meersman krijgt 1.000e topsportstatuut

Voetbalster Fran Meersman, die speelt voor RSCA Women en de Red Flames, heeft aan Arteveldehogeschool het 1.000ste uitgereikte topsportstatuut achter haar naam gezet. Fran zit in het tweede jaar van de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, waar ze koos voor de vakkencombinatie L.O.-Bewegingsrecreatie. “De combinatie met topsport is niet evident, maar gelukkig is de hogeschool flexibel.”

Fran Meersman RSCA Women Red Flames Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs Arteveldehogeschool Gent

De 21-jarige Fran Meersman speelt als linksachter bij RSCA Women, de vrouwenploeg van RSC Anderlecht, en de nationale ploeg. Gemiddeld 12 tot 14 uur per week staat ze op het trainingsveld. Komen daar nog bij: wedstrijden en buitenlandse verplaatsingen met de Red Flames.

“Met de nationale ploeg zijn we elke maand minstens 8 dagen weg”, vertelt Fran. “Combineer dat met het feit dat ik elke dag minstens één keer train met Anderlecht, en je weet dat de combinatie met hogere studies niet vanzelfsprekend is. Toch wil ik die absoluut tot een goed einde brengen: de richting interesseert me enorm en een topsportcarrière kan plots voorbij zijn.”

In samenspraak met de topsportcoördinator besloot Fran haar opleiding te spreiden over 4 jaar, in plaats van de gebruikelijke 3.

“Ik heb er bewust voor gekozen om mijn diploma zo snel mogelijk te behalen, omdat ik droom van de stap naar het buitenland”, zegt ze. “De Engelse competitie spreekt me aan, net als Barcelona (lacht). Doorgaans kom ik twee voormiddagen per week naar de campus voor de lessen. Omdat mijn belangrijkste vak samenvalt met de trainingen, volg ik dat via afstandsonderwijs. Het vraagt heel wat puzzelwerk, maar topsportstudenten zijn het gewoon om zich flexibel op te stellen. En de hogeschool gelukkig ook.”

Ook Bedrijfsmanagement is sportief

“De toekenning van het topsportstatuut gebeurt op basis van een aantal voorwaarden, die op het niveau van de Associatie Universiteit Gent zijn vastgelegd”, zegt Frank Vandaele, topsportcoördinator aan Arteveldehogeschool. “De voorwaarden verschillen per sport, en gaan van een selectie voor de nationale ploeg tot deelname aan een groot toernooi of het behalen van een podiumplaats. Studenten met een topsportstatuut genieten een aantal voordelen: ze mogen bijvoorbeeld de les vroeger verlaten en deadlines en examens verplaatsen.”

Per definitie is een topsportstatuut maatwerk. “Omdat een topsportstudent doorgaans meerdere uren per week traint, neemt die per academiejaar vaak minder vakken op dan een gewone student”, legt Vandaele uit. “Het gebeurt dus dat een studie tot 8 jaar kan duren, terwijl een normale bacheloropleiding over 3 jaar loopt. Als een topsporter kiest om te spreiden, doet die er gemiddeld 5 tot 6 jaar over. Via het Topsportstudentenproject werken we samen met Sport Vlaanderen om een aantal internationale toppers extra te begeleiden, onder wie gymnasten Nina Derwael, die Organisatie en Management studeert, Lisa Vaelen en Maellyse Brassart.”

De ‘sportiefste’ opleidingen aan Arteveldehogeschool blijken de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, met 299 goedgekeurde topsportstatuten, en Bedrijfsmanagement, met 216 goedgekeurde statuten.

Ik wil mijn studies absoluut tot een goed einde brengen: een topsportcarrière kan plots voorbij zijn
Fran Meersman RSCA Women Arteveldehogeschool Gent Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
Fran Meersman
Voetbalster en student Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Oud-student Alexander Doom wint Prijs voor Sportieve Hogeschoolstudent

400 meterloper Alexander Doom, die in 2021 aan Arteveldehogeschool afstudeerde, heeft de jaarlijkse Prijs voor Sportieve Hogeschoolstudent van Studentensport Vlaanderen gewonnen. Doom, die eerst de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs en daarna de bachelor-na-bachelor Zorgverbreding en Remediërend Leren volgde, werd onder meer Belgisch kampioen op de 400 meter en wereldkampioen op de 4x400 meter indoor. Hij is ook pas de 3e Belg, na de broers Kevin en Jonathan Borlée, die op de 400 meter een tijd onder de 45 seconden neerzette.

De Prijs voor Sportieve Hogeschoolstudent wordt enkel uitgereikt aan topsporters die al afgestudeerd zijn. Doom is na zwemmer Emmanuel Vanluchene (2020) de tweede oud-student van Arteveldehogeschool die de prijs wint. Hij ontvangt de prijs tijdens een huldiging op donderdag 30 november.