Audiolab

Labs

Het Audiolab is een expertisecentrum dat inzet op dienstverlening en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek in de audiologie. Binnen het Audiolab bieden we dienstverlening aan cliënten en organisaties en werken we aan onderzoeksprojecten en innovatie in samenwerking met bedrijven, organisaties en audiologen uit het werkveld.

Audiolab hero

Maak een afspraak

Ben je op zoek naar advies i.v.m. hoortoestellen, hoorhulpmiddelen of gehoorbescherming?

We nemen zo snel mogelijk contact met je op. Ook voor onafhankelijk tweede advies kan je bij ons terecht.

Ben je audioloog, bedrijf of organisatie met een vraag rond procedures voor hoortoestelaanpassing? Neem gerust contact met ons op!

Aanbod voor bedrijven en organisaties

Ben je een bedrijf of organisatie met lawaai en op zoek naar:

• Geluidsmetingen
  • Advies in gehoorbescherming
  • Advies in hoe werknemers effectief hun gehoorbescherming te laten dragen
  • Advies in toegepaste akoestiek
  • Advies in lawaai
  • Advies in spraakverstaan
  • ...

Bel of mail ons met je vraag en we denken graag met je mee.

Audiologie

Jouw werknemers beter beschermen tegen de gevolgen van schadelijk geluid op de werkvloer?

Geluidsmeting klas

Aanbod voor scholen

Vul je lessenpakket aan met een boeiende audiologische sessie.

Sensibiliseringsvoordracht rond lawaaischade bij jongeren

Jongeren lopen een steeds groter risico op lawaaischade in onze huidige maatschappij, muziek en geluid zijn altijd en overal aanwezig. Maar wanneer wordt het té luid en dus gevaarlijk? De opleiding Audiologie biedt haar expertise aan in de vorm van een presentatie over geluid en lawaai. Ze tonen hoe je de geluidsniveaus van mp3-spelers kunt meten, simuleren gehoorverlies en geven concrete veiligheidstips. Als je leerlingen meer stilstaan bij de risico’s en de gevaren, leren ze op een veilige manier omgaan met geluidsblootstelling en maken ze minder tot geen kans op onomkeerbare gehoorschade of tinnitus.

Voor wie? Leerlingen tweede en derde graad secundair onderwijs
Wanneer? Op aanvraag
Waar? Op jouw school of Campus Kantienberg
Praktisch Prijs op aanvraag, de sessie duurt gewoonlijk 100 min, maar maatwerk is ook mogelijk
Meer info karolien.vanderkelen@arteveldehs.be

Een veilig luisterklimaat?

Organiseert jouw school (les)activiteiten die voor ‘lawaai’ zorgen? Stel je je vragen over hoe ‘luisterveilig’ deze (praktijk)lessen of andere situaties zijn? Kan je leerlingen en leerkrachten motiveren om gehoorbescherming te dragen en veilige keuzes te maken? Studenten audiologie kunnen op jouw school screenen en adviezen tot preventie opmaken. Audiolab kan ingeschakeld worden voor een volledige analyse en professioneel advies van het geluidsklimaat en veiligheidsgedrag.

Voor wie? Eerste, tweede, derde graad secundair onderwijs
Wanneer? Samen te bepalen
Waar? Op jouw school
Praktisch Dit initiatief is gratis (screening door studenten) of betalend (analyse Audiolab).
Meer info Nele.dufourmont@arteveldehs.be (screening) of audiolab@arteveldehs.be (analyse)

Zorg voor communicatie met slechthorende personen

Wist je dat ouderen meer kans hebben op gehoorverlies? Dat personen met een verstandelijke beperking vaker oor- en gehoorproblemen hebben? Dat communicatie anders of moeilijker verloopt als iemand een gehoorprobleem heeft? En dat gehoorproblemen leiden tot sociale isolatie?

Misschien komen leerlingen uit een humane of sociale richting voor opdrachten, projecten of stages in contact met personen met een gehoorprobleem, bijvoorbeeld in een woonzorgcentrum of in een instelling voor personen met een beperking. Zijn ze zich bewust van de kans op gehoorverlies en een minder vlotte communicatie? Hoe gaan ze hier best mee om?

Deze workshop gaat dieper in op wat gehoorproblemen betekenen, hoe ze signalen van gehoorverlies kunnen oppikken, hoe ze de communicatie met slechthorende personen kunnen optimaliseren en hoe ze best omgaan met hoortoestellen of andere hoorhulpmiddelen.

Afhankelijk van doelgroep kan ingezoomd worden op ouderen of kinderen of een andere specifieke doelgroep.

Voor wie? Leerlingen tweede en derde graad secundair onderwijs
Wanneer? Op aanvraag
Waar? Op jouw school of Campus Kantienberg
Praktisch Prijs op aanvraag, de workshop duurt 50 minuten
Meer info karolien.vanderkelen@arteveldehs.be

bewoner en ergotherapeut in woonzorgcentrum

Aanbod voor woonzorgcentra

We helpen je bij het implementeren of optimaliseren van duurzame hoorzorg in woonzorgcentra.

Audiolab simulatiepop

Onderzoek

Ben je als bedrijf of organisatie op zoek naar een partner voor een onderzoeks- of innovatieproject in hoortoestelaanpassing, gehoorbescherming, spraakverstaan, ruimteakoestiek, of in een andere tak van de audiologie?

Nog vragen?

Neem contact op met het Audiolab