Duurzame verpakkingen en slimme retail

Onderzoeksthema

De retail is een sector met een groot potentieel voor (technologische) innovatie, van verpakkingen tot de winkelomgeving zelf. We onderzoeken aan de hand van prototyping en het Internet of Things hoe technologische innovaties ook voor kleine retailers haalbaar worden. We focussen hierbij op twee innovatiedomeinen: ecologie en duurzaamheid enerzijds en het slimmer maken van de winkelervaring door technologie in te zetten anderzijds. Tegelijk brengen we in kaart hoe consumenten daar tegenover staan.

Op dinsdag 11 juni ben je welkom op een studiedag rond duurzame verpakkingen en slimme retail.

Reshaping retail

Op 11 juni 2024 organiseert Arteveldehogeschool een inspirerende studiedag rond duurzame verpakkingen en slimme retailtechnologie. De focus van de dag ligt op het onderzoeksprogramma Duurzame Verpakkingen en Slimme Retail. Onderzoekers Els Verzele & Femke Loose delen de eerste resultaten van hun duurzaamheidsenquête, waarin ze hebben onderzocht hoe Vlamingen tussen 18 en 80 jaar omgaan met duurzame verpakkingen. Daarnaast zullen experts Tom Neuttiens (3D-printing), Bart Calis (verpakkingen) & Frederick Roegiers (slimme retailtechnologie) korte presentaties geven over hun onderzoeksexpertise, met pakkende praktijkvoorbeelden en boeiende cases. Deelnemers kunnen ook persoonlijke gesprekken voeren met onderzoekers en experts om vragen te beantwoorden en mogelijkheden voor verder onderzoek te verkennen.

Kleine ingrepen voor grote effecten

Wat onderzoeken wij en voor wie? 

De retail is een sector met een groot potentieel voor (technologische) innovatie, van verpakkingen tot de winkelomgeving zelf. Voor kleinere ketens en onafhankelijke winkels blijven innovatieve ontwikkelingen buiten hun bereik, terwijl ook zij daar veel profijt van kunnen hebben.

Met deze doelgroep voor ogen focussen we op twee innovatiedomeinen voor de retail. Ecologie en duurzaamheid enerzijds en het slimmer maken van de winkelervaring door technologie in te zetten anderzijds.

Gewenst resultaat  

Door de inzet van het prototypinglab en het gebruiken van prototyping als onderzoeksmethode worden technologische innovaties voor kleinere spelers en zelfstandige winkels ontwikkeld, gedemonstreerd en haalbaar gemaakt.

Onderzoekslijnen

Prototyping als onderzoeksmethode

Prototyping als onderzoeksmethode

In het prototypinglab kunnen we duurzame en slimme ontwerpen inzichtelijk maken, testen en valideren. We ontwikkelen prototypes op maat van retailers en consumenten zodanig dat ze ermee aan de slag kunnen. 

Duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen

​​Reeds van de 3 R’en gehoord? Die staan voor reduce, reuse en recycle, drie perspectieven die wij vooropstellen voor het ontwikkelen van duurzame verpakkingen. Naast het duurzaam ontwerpen focussen we ook op hoe consumenten communicatie over en op duurzame verpakkingen (willen) ervaren.​

Slimme retailtechnologie

Slimme verpakkingen

Verpakkingen en winkelomgevingen maken we slimmer aan de hand van IoT, het Internet of Things. We verzamelen data en gaan na hoe we die goed kunnen beheren en inzichtelijk maken voor winkeleigenaars en/of merkeigenaars. 

Trendanalyse in retailtechnologie en -duurzaamheid

Duurzame verpakkingen en retailtechnologie

Met een jaarlijks trendrapport houden we de vinger aan de pols over nieuwe ontwikkelingen die zich op het vlak van retailtechnologie en -duurzaamheid voordoen. Het trendrapport focust afwisselend op technologie en duurzaamheid en heeft de ambitie om uit te groeien tot vast leesvoer voor retailers. 

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?

Save the date

Er staan op dit moment geen events op de planning.

Werk met ons samen

Wij staan voor samen leren, samen onderzoeken en samen ontwikkelen. Op maat van de vraag gaan we met onze studenten, docenten en onderzoekers voor jou aan de slag. Ontdek wat we voor elkaar kunnen betekenen!

1) Onderzoekspartner 

Interesse om mee te stappen in een groot project? Wij zijn lead of partner in tal van subsidieprojecten, regionaal tot internationaal. Heb je eerder een concrete vraag? Dan is onderzoek in opdracht en op maat uiteraard ook mogelijk. 

3) Adviseur en dienstverlening 

Wij begeleiden werkveldpartners naar de opstap van een onderzoeksproject door hun noden scherp te stellen, onderzoek uit te voeren, een eerstelijnsadvies op te maken en hun in contact brengen met ons netwerk van innovatiepartners.  

2) Onderwijsinnovator 

Onze innovatieve producten, methodieken, services etc. dragen bij tot ver­nieuwende onderwijsvormen en de uitbouw van een innovatief en toe­komstgericht aanbod levenslang leren via onze Artevelde Academy. Ook studenten participeren in ons onderzoek via bachelorproeven of andere projecten. 

4) Wetenschapscommunicatie 

We brengen onderzoek en wetenschap ook bij het brede publiek. Met de vele activiteiten wetenschapscommunicatie bereiken we jong en oud, en laten we hen via de vele workshops proeven van wetenschap en techniek. 

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou. Heb je een vraag of wil je graag samenwerken?   

Maak kennis met onze labs

Ons lab ondersteunt professionals met simulatietrainingen en het maken en testen van een prototype.

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je met het formuleren van je concrete onderzoeksvraag en de gewenste aanpak.

Over het expertisedomein Communicatie, Media en Design

Ons praktijkonderzoek richt zich op organisaties en professionals die via innovatie en ontwikkeling anticiperen op de uitdagingen in de digitale maatschappij. We leren, onderzoeken en ontwikkelen samen met onze partners, door middel van gebruikersonderzoek, technologie- en trendanalyse, design en prototyping.

Volg het expertisedomein Communicatie, Media en Design

Vragen over dit onderzoeksthema?

Femke Loose

Contactpersoon

Contacteer via e-mail