Merkbeleving via sociale media en content creators

Onderzoeksthema

In een snel veranderend medialandschap streven (retail)merken ernaar om hun merk bekender te maken en hun imago consistent door te trekken op alle kanalen. Er zijn tegenwoordig enorm veel mogelijkheden om consumenten te bereiken. Tegelijk is het een kunst om in een overvol medialandschap de juiste mensen te bereiken.  Sociale media, en zeker samenwerkingen met contentcreators, bieden kansen.

Navigeren door een complex digitaal landschap met je merk

Wat onderzoeken wij en voor wie?

Hoe kunnen merken sociale media, influencers, podcasts en metaverse inzetten in hun branding? Hoe ervaren consumenten dat? En waar zitten de grootste uitdagingen en kansen? In dit programma helpen we merken om het meeste te halen uit hun sociale mediamarketing.

Gewenst resultaat

Met dit programma willen we merken ondersteunen bij het optimaliseren van hun sociale mediamarketing. We onderzoeken de impact van branding via sociale media, podcasting en metaverse, met speciale aandacht voor de rol van content creators. Dit doen we door inzicht te verkrijgen in:

• Het gebruik van deze platformen;
  • Hoe consumenten branding via deze platformen ervaren;
  • De strategieën die merken toepassen bij het inzetten van sociale media, podcasting en metaverse voor branding;
  • De effectiviteit en ethische implicaties van branding via deze platformen, inclusief de rol en impact van content creators.

Onderzoekslijnen

Wil je meer weten over ons branding onderzoek? Ontdek onze onderzoekslijnen.

SMI-Barometer

Sinds 2019 biedt de Sociale Media en Influencer (of SMI-)Barometer de meest actuele inzichten over sociale media en influencermarketing in België. De SMI-barometer wil een socialemediabenchmark zijn voor merken. Dat gebeurt met inzichten in het gebruik en de evaluatie van sociale media, influencermarketing en podcasts door jonge Belgen (16-39 jaar). Door dat onderzoek tweejaarlijks te herhalen, kunnen we de vinger aan de pols houden, trends detecteren en evoluties monitoren.

Podcasts als brandingtool

De groeiende populariteit van podcasts heeft de aandacht van merken getrokken. Tegelijkertijd zijn podcastmakers op zoek naar manieren om inkomsten te genereren uit hun content. We bestuderen de impact van branding via podcasts, zowel voor het merk, de podcastmaker als de consument en onderzoeken de effectiviteit en het ethische gebruik van diverse advertentiestrategieën.

Branding in de metaverse

Metaverse

De metaverse kan veel veranderen voor merken, omdat het consumenten in een interactieve digitale ruimte onderdompelt en hen met merken in interactie laat gaan op manieren die daarvoor ondenkbaar waren. We onderzoeken het potentieel van de metaverse voor merken en bekijken hoe zowel merken als consumenten kunnen profiteren van die evolutie.

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?

Save the date

Op 15 mei 2024 organiseren we opnieuw een SMI-Barometer studiedag. Deze zal doorgaan op campus Kantienberg.

Werk met ons samen

​​Wij staan voor samen leren, samen onderzoeken en samen ontwikkelen. Op maat van de vraag gaan we met onze studenten, docenten en onderzoekers voor jou aan de slag. Ontdek wat we voor elkaar kunnen betekenen!​

1) Onderzoekspartner

Interesse om mee te stappen in een groot project? Wij zijn lead of partner in tal van subsidieprojecten, regionaal tot internationaal. Heb je eerder een concrete vraag? Dan is onderzoek in opdracht en op maat uiteraard ook mogelijk.

3) Adviseur en dienstverlening

Wij begeleiden werkveldpartners naar de opstap van een onderzoeksproject door hun noden scherp te stellen, onderzoek uit te voeren, een eerstelijnsadvies op te maken en hun in contact brengen met ons netwerk van innovatiepartners.

2) Onderwijsinnovator

Onze innovatieve producten, methodieken, services etc. dragen bij tot ver­nieuwende onderwijsvormen en de uitbouw van een innovatief en toe­komstgericht aanbod levenslang leren via onze Artevelde Academy. Ook studenten participeren in ons onderzoek via bachelorproeven of andere projecten.

4) Wetenschapscommunicatie

We brengen onderzoek en wetenschap ook bij het brede publiek. Met de vele activiteiten wetenschapscommunicatie bereiken we jong en oud, en laten we hen via de vele workshops proeven van wetenschap en techniek.

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou. Heb je een vraag of wil je graag samenwerken?

Maak kennis met onze labs

Ons lab ondersteunt professionals met simulatietrainingen en het maken en testen van een prototype.

We helpen je met het formuleren van je concrete onderzoeksvraag en de gewenste aanpak.

Over het expertisedomein Communicatie, Media en Design

Ons praktijkonderzoek richt zich op organisaties en professionals die via innovatie en ontwikkeling anticiperen op de uitdagingen in de digitale maatschappij. We leren, onderzoeken en ontwikkelen samen met onze partners, door middel van gebruikersonderzoek, technologie- en trendanalyse, design en prototyping.

Volg het expertisedomein Communicatie, Media en Design

Vragen over dit onderzoeksthema?

Marijke De Veirman

Contactpersoon