Dit willen we niet doen door één grote Op Wielekes te creëren (scale-up) maar wel door het model te verstevigen en multipliceerbaar te maken voor alle steden en gemeenten in België (scale-out). Dit impliceert onder meer transfereerbaarheid in heel België, open source principes en ondersteuning waar nodig. Met dit project willen we de haalbaarheid hiervan onderzoeken en vormgeven.

Dit project vinkt heel wat criteria van de circulaire dimensies af, de kinderfietsen worden hersteld, onderhouden, onderdelen worden gerecupereerd, maar bovenal passen we de kernstrategie van de circulaire economie toe: gedeeld gebruik. Een deelsysteem zorgt ervoor dat elk fietsje optimaal benut wordt, en niet nodeloos lang wacht op een volgend kind. Een 2e harde en belangrijke keuze is die voor tweedehands, we kiezen er heel bewust voor om de fietsjes die nu bij mensen thuis staan te activeren via donaties. Als we dit werk verder uitbreiden, vergroot de impact doordat dan veel minder nieuwe fietsen hoeven gemaakt te worden. De ontwikkeling van een schaalbaar businessmodel voor het succesvol opstarten van een fietsdepot met deelvloot zal leiden tot een groter aantal gerecupereerde, herstelde en gedeelde fietsen en benodigdheden. Via het Demo depot willen we een passend design vinden om een depot te organiseren, en dit in verschillende contexten. Het Demo depot zal een actief depot worden maar kan als ‘toonversie’ geïnteresseerde opstarters inspireren en enthousiasmeren.

Om een valabel model van Op Wielekes vorm te geven, is nood aan onderzoek over de noden van en de drempels bij de doelgroep, de ondersteuningsnood van depothouders en het potentieel die zij opmerken. Via kwalitatief en kwantitatief onderzoek brengt Arteveldehogeschool dit in kaart.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.