Beleef een museum virtueel met je klas

Hoe kan je leerlingen van het basis- en secundair onderwijs beter informeren over de veranderende wereld waarin we leven dan op een innovatieve, moderne en visueel aantrekkelijke manier? Het ART-project verbindt de virtualrealitymethodologie met wereldburgerschap en kunsteducatie.

Aanleiding

Door de coronapandemie kon er minder gereisd kon worden. Schooluitstappen waren en zijn niet meer zo evident. Daarnaast hebben leerlingen en scholen niet altijd de mogelijkheid (tijd), interesse (mindset) en middelen (geld) om in korte tijd meerdere locaties fysiek te bezoeken.

Doelgroep

Het ART-project maakt een deel van de internationale museumwereld en andere culturele en religieuze instellingen toegankelijk voor een Europabrede doelgroep: leerlingen van acht tot zestien jaar. De ART VR-methode opent de museumwereld voor hen. In het ART-project leren we leerlingen ook kritisch nadenken en een mening vormen. Zaken die naast alle andere schoolvakken essentieel zijn om bij te brengen in het basis- en secundair onderwijs en die nu te weinig innovatief aan bod komen in de klas (COELEN, R. (2015), Een internationaliseringsketen van primair onderwijs naar wereldburger en werkveld).

Hoe werkt zo'n VR-klasuitstap?

VR simuleert een ​​3D-wereld en hierdoor lijkt het alsof we 'echt' op een andere plek zijn zonder het klaslokaal te verlaten. Door diverse opnames van materialen uit musea, (tijdelijke) tentoonstellingen, historische, religieuze en andere culturele gebouwen krijgen de leerlingen een erg gedetailleerd beeld dat bruikbaar is in het klaslokaal. Bovendien worden leerlingen ook uitgedaagd met opdrachten en krijgen ze extra uitleg. Zo krijgen ze ook inzicht in hun eigen actieve bijdrage aan wereldburgerschap.

Hoe kan je met VR een museum in de klas beleven?

Blijf op de hoogte van onze initiatieven via onze website en sociale media.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 5

Newsletter 1

In de eerste newsletter lees je meer over: de eerste partnermeeting, de reacties op EPALE en de resultaten van de ART-survey.

pdf 1

Onderzoeksrapport

Needs analysis and epale discussion.

In deze analyse vind je de resultaten van de leerkrachtenbevraging (lager + secundair onderwijs) en de expertendiscussie op EPALE.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.