In dit Praktijkgerichte Wetenschappelijk Onderzoek worden aantrekkelijke concepten gecreëerd om het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) in de praktijk om te zetten. Hierbij wordt zowel gefocust op het proces (hoe wordt dit in samenwerking met verschillende lokale actoren gedaan), als op de inhoud. Hoe kan het BOA-decreet kansen bieden voor elk kind en elk gezin én met focus op de kleuteropvang.

Het onderzoek kent het komende academiejaar onderstaand verloop:

• Verdieping in regie en lokale samenwerking
  • Verdieping of en hoe talentgerichtwerken verbinding creëert op meso- en microniveau op lokaal vlak
  • Creatie van mogelijke concepten op basis van inzichten vanuit PWO 2021_2022 en samenwerken en talentgericht werken.
  • Delen van de voorlopige inzichten en creaties.

Naast onderzoek bieden we ook begeleiding op maat

Op basis van de inzichten vanuit het eerste onderzoek, is er een aanbod op maat ontwikkeld. In eerste instantie wordt de omgevingsanalyse begeleid om nadien het proces ook verder op poten te zetten.

Ben je op zoek naar hoe jouw stad, gemeente , scholengroep of organisatie het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) in praktijk kan omzetten?​ De Artevelde Academy heeft een aanbod in petto om met het decreet aan de slag te gaan.​
Interesse?  Vraag een vrijblijvend afstemmingsgesprek met offerte op maat via boa@arteveldehs.be.

Informeren

Het BOA-verhaal helder in beeld​

Lezing/infosessie voor jouw lokaal bestuur/organisatie:

• het decreet in een notendop
  • de inzichten vanuit de verschillende betrokken actoren

Kostprijs: 480eur excl. BTW, excl. verplaatsingskosten

incl. afstemmingsgesprek vooraf

Analyseren

​Jouw stad/gemeente/buurt onder de loep​
Mogelijkheden (steeds in samenwerking met de betrokkenen): ​

• geografische analyse
  • perspectief ouders in beeld​
  • perspectief kinderen in beeld​
  • kwaliteit van het huidige aanbod onder de loep​
  • globale analyse van de context​
Kostprijs: op vraag
Cocreëren

de BOA-kansen en -mogelijkheden zien én creëren​

Mogelijkheden:​

• cocreatiesessie ​
  • creëren, begeleiden en evalueren van proeftuinen op maat​
Kostprijs: op vraag

De Artevelde Academy begeleidt momenteel 8 lokale besturen intensief in een traject op maat. Daarnaast wordt er ook een vormingstraject georganiseerd van 3 dagen, waar elke lokale actor zelf handvatten krijgt om het proces BOA te ondersteunen. Het eerst vormingstraject (start op 19/01) is volzet, maar het tweede vormingstraject (start: 14/02) heeft nog enkele plaatsen. Meer informatie op deze webpagina.

Doel BOA-decreet

De Vlaamse Regering heeft in 2019 gekozen voor een ambitieus plan voor de buitenschoolse opvang en activiteiten van steden en gemeenten:

• Elk kind kan zijn talenten ontplooien en kan deelnemen aan activiteiten.
  • Elke ouder kan deelnemen aan de arbeidsmarkt en/of een opleiding.
  • Er wordt een aanbod gecreëerd van buitenschoolse opvang en activiteiten dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen.

Het decreet draagt op die manier bij tot een harmonieuze samenleving.

Benieuwd naar de inzichten uit het eerste onderzoek?

Ontdek onze realisaties en afgewerkte ondersteuning op onze website.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.