Nood aan innovatieve onderwijspraktijken

Het CoCOS-project onderzoekt het concept en de toepassing van cocreatie binnen het onderwijskader, gericht op het aanpakken van de behoeften van docenten, studenten en verschillende belanghebbenden in het huidige onderwijslandschap. Dit project komt voort uit de erkenning van een concreet probleem: de noodzaak van innovatieve en creatieve oplossingen in het onderwijs om de uitdagingen van onze steeds veranderende wereld aan te gaan. Met dit doel voor ogen tracht het project op collaboratieve wijze oplossingen te vinden door meerdere belanghebbenden bij het proces te betrekken.

De redenering achter dit project is verder geworteld in de overtuiging dat collectieve kennis en creativiteit kan leiden tot effectievere en innovatievere onderwijspraktijken. Dit wordt benadrukt door een citaat uit het project, waarin het belang van het stimuleren van creativiteit en innovatie bij studenten wordt benadrukt om te slagen in een wereld vol uitdagingen en kansen.

Literatuuronderzoek en methodologie

Er werd een uitgebreid literatuuronderzoek uitgevoerd, dat diende als basis voor verschillende projectresultaten, waaronder de ontwikkeling van een theoretisch kader en een methodologische aanpak. Deze methodologie integreert principes van design thinking en de design sprint methode om de ontwikkeling van een cocreatieve pedagogische strategie te vergemakkelijken met behulp van multidisciplinaire teams.

Resultaat: ontwikkeling van cocreatieve onderwijspraktijken

Resultaten omvatten de ontwikkeling van cocreatieve onderwijspraktijken die breed kunnen worden geïmplementeerd met als uiteindelijk doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Daarnaast zijn er:

De maatschappelijke en wetenschappelijke waarde van het project ligt in zijn potentieel om bij te dragen aan kenniscreatie en de ontwikkeling van innovatieve onderwijsmethodologieën die zich kunnen aanpassen aan en de complexiteiten van de moderne wereld kunnen weerspiegelen.

Samen met docenten, studenten, onderwijsinstellingen en partnerorganisaties

De consortiumpartners van het CoCOS-project (Arteveldehogeschool en Universiteit Gent uit België, Ljudska Univerza Velenje uit Slovenië, het National Training Centre uit Bulgarije, Jaitek Technology and Training ut Spanje en ProWork uit Nederland) betrokken een breed scala aan belanghebbenden in hun respectievelijke onderwijscontext, waaronder docenten, studenten, onderwijsinstellingen en partnerorganisaties. Elk speelt een cruciale rol in het cocreatieve proces door unieke perspectieven en expertise bij te dragen aan de doelstellingen van het project.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Gids voor lesgevers

Cocreatie op basis van open source methodes en tools.

pdf 6

Werkwijze en hulpbronnen

Voor een F2F opleiding in cocreatie.

Studiedag 4

Quicksheet

Design sprint i.f.o. developing co-created courses.

vrouwen die op laptop surfen

Quicksheet

Effective study materials. Thirteen minimal quality requirements to create effective study materials.

pdf 5

Recap. Conceptual framework.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.