Dit project is een citizen science project (of burgerwetenschapsproject). CuriezeNeuze, een project waar burgers de luchtkwaliteit op woon- en werkplaats meten, was zo een succesvol voorbeeld van een burgerwetenschapsproject. Het idee van een burgerwetenschapsproject is dat burgers zelf aan de slag gaan om data te verzamelen en te analyseren.

Ook dit project zal deze methodiek gebruiken. We willen de hulp van alle burgers om hun voedselomgeving in kaart te brengen. Deze voedselomgeving is verschillend tussen individuen en tussen groepen. In sommige buurten is er gemakkelijk en veel toegang tot gezonde voeding, en heeft de consument veel keuze. In andere buurten is dat moeilijker en is er weinig aanbod van gezonde voeding.

Om burgers op grote schaal data te laten verzamelen over hun persoonlijke voedselomgeving zal er een spel ontwikkeld worden. De doelgroep van dit project is de Vlaamse burger. De methodiek zal laagdrempelig genoeg zijn om een zo breed mogelijke bevolkingsgroep aan te trekken in Vlaanderen. Om ervoor te zorgen dat de tool toepasbaar en relevant is voor groepen die op een bepaalde manier kwetsbaar zijn, zullen er twee pilootlabs opgericht worden. Deze worden betrokken doorheen het hele proces van ontwikkeling, test en het uitrollen van de tool. Deze groepen worden gekozen omdat ze extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van ongezonde en minder duurzame voedselomgevingen.

Om op basis van de gegenereerde inzichten acties te ontwikkelen, zullen ook drie actielabs opgericht worden voor het uitwerken van concrete acties om voedselomgevingen te creëren die gezondere en meer duurzame voedingspatronen stimuleren.

Partners

Dit project is onder leiding van Sciensano. Daarnaast zijn ook KU Leuven, Rikolto, Let Us, ILVO, Het Nieuwsblad, Hoplr en Arteveldehogeschool betrokken. Het project zal in totaal drie jaar lopen.

Maak kennis met de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.