In dit project slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Arteveldehogeschool en Karel de Grote Hogeschool de handen in elkaar met de steun van VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen). In cocreatie met een aantal secundaire pilootscholen ontwikkelt het consortium een begeleidingstraject dat de digitale competenties, met inbegrip van mediawijsheid en cybersecurity, van leerkrachten naar een hoger niveau tilt. Het einddoel is het verhogen van de digitale vaardigheden van leerlingen.

Stappen begeleidingstraject

Dertig pilootscholen worden begeleid doorheen het project. Het doel is om 1800 leerkrachten te bereiken.

1. De begeleiding start met een intakegesprek om zicht te krijgen op de visie, werking en noden van de school.
  2. Nadien volgt een scan voor leerkrachten en leerlingen omtrent het ICT-gebruik en -competenties (Digisnap). Ook het ICT-beleidsplan wordt bij deze startfase meegenomen.
  3. Op basis van de verkregen informatie worden samen prioriteiten bepaald en een actieplan opgemaakt.
  4. De projectmedewerkers voorzien gericht professionaliseringstrajecten met aandacht voor pearlearning.
  5. Focusgroepen met de leerkrachten worden georganiseerd om het effect van de professionaliseringen te meten op de werkvloer.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.