Verkennende studie

Vlaamse jongeren vangen de lessen Engels in het middelbaar onderwijs aan met een heel diverse voorkennis. Maar hoe divers is deze voorkennis?

In dit verkennend onderzoeksproject wordt nagegaan wat in internationaal onderzoek te vinden is over de beginsituatie van kinderen en jongeren voorafgaand aan formele instructie.

Daarnaast wordt onderzocht hoe een toets die de beginsituatie van leerlingen wil meten eruit kan zien. Dit zal gebeuren via literatuuronderzoek (o.a. onderzoek van bestaande toetsen) en gesprekken met stakeholders.

Aan het eind van het project wordt een kader met de voorwaarden en kenmerken van een dergelijke toets opgesteld.

Vervolgstudie

Deze leerlingen zullen een proficiency test afleggen en een test die peilt naar receptieve woordenschatkennis. De leerlingen en de ouders zullen ook een vragenlijst invullen die peilt naar kenmerken en omgevingsfactoren van de kinderen. Tijdens het project wordt regelmatig afgestemd met verschillende actoren uit het werkveld.

Via dit onderzoek zal voor de eerste maal de voorkennis Engels van leerlingen LO (voor de start van het SO) op een systematische manier in kaart worden gebracht.

De resultaten van dit beschrijvend onderzoek zullen leiden tot inzichten in de beginsituatie van kinderen wat betreft het schoolvak Engels. Er wordt een rapport opgemaakt en er worden beleidsaanbevelingen geformuleerd. Daarnaast zullen de resultaten publiek worden gemaakt via een artikel en deelname aan een conferentie.

De resultaten van dit onderzoek zullen bovendien een invloed hebben op verschillende opleidingsonderdelen binnen de opleidingen Bachelor in het Onderwijs: Lager Onderwijs en Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs.

Valorisatie

Het valorisatie-project False Beginners zal een overzichtsdocument opstellen op basis van de voornaamste bevindingen m.b.t. het PWO-project False Beginners. Deze checklist wil in eerste instantie aandacht vragen voor productieve vaardigheden (vooral spreken) binnen initiatie Engels in het lager onderwijs.

Met dit overzicht kan de leerkracht lager onderwijs (maar ook pedagogische begeleiders en beleidsmakers lager onderwijs) concreet aan de slag om zelf doelgericht Engels initiatie-lesmateriaal te gaan maken. Om de checklist te verduidelijken maken we ook een drietal taalactiviteiten die dienen als illustratie, als duidelijk voorbeeld van de kenmerken van goede taalinitiatie.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

vrouwen die op laptop surfen

Onderzoeksrapport

Ontdek onze bevindingen via het rapport.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.