Studenten hoger onderwijs rapporteren sinds corona meer eenzaamheid en symptomen van depressie en angst. Een groot deel van de studenten maakt zich zorgen over hun mentale gezondheid. Ze zijn op zoek naar betekenis in het leven en willen in hun latere job zich graag goed voelen en floreren.

In het project 'Happy Power' ontwikkelen we samen met Europese partners uit Noord-, Zuid-, Oost- en West-Europa een programma om studenten te versterken in hun growth mindset, veerkracht en academisch succes. Zodat ze tijdens hun studies maar ook daarna gemotiveerd en sociaal vaardig zijn om een impact te hebben op hun eigen welzijn en dat van anderen in de samenleving. Op deze manier willen we hen versterken voor hun toekomstige professionele loopbaan.

In het project doen we aan ontwerponderzoek. Het programma wordt ontwikkeld vanuit de inzichten uit de positieve psychologie, waarin door middel van een talentgerichte benadering en een ontwikkeling van positieve emoties gewerkt wordt aan meer veerkracht. Vanuit de wetenschappelijke inzichten uit dit vrij nieuwe vakgebied, ontwikkelen we een programma dat bestaat uit een combinatie tussen korte wekelijkse klasactiviteiten en een persoonlijke opvolging via een app.

In de klasmomenten worden enkele thema’s uit de positieve psychologie uitgelegd aan de studenten en gaan ze hierover in interactie. De app voorziet in de tijd tussen de lessen een stimulerende uitnodiging om verder met de inhouden te oefenen aan de hand van dagelijkse korte interventies en reflecties. Het programma richt zich op studenten uit professionele of academische bachelors in verschillende vakgebieden.

Binnen het kader van dit project wordt een eerste proefversie van het programma in Arteveldehogeschool uitgetest bij een groep studenten Toegepaste Psychologie. Ook in de partnerlanden wordt de proefversie uitgetest. Na feedback van zowel docenten als studenten wordt het programma aangepast en de tweede versie wordt het jaar nadien uitgetest. Daarna worden het programma en de app gefinaliseerd en opengesteld in Europa.

Naast het programma voor studenten wordt ook gewerkt aan een teacher training voor docenten die met studenten rond deze thema’s willen werken. Ook dit programma wordt uitgetest en bijgestuurd.

De partners in dit project zijn, naast Arteveldehogeschool:

• University of Vic (Spanje)
  • University of Milan (Italië)
  • Oulu University of Applied Sciences (Finland)
  • University of Bacau (Roemenië)

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.