Het realiseren van verbinding met ervaringsdeskundigen en leerlingen maakt het beeld van leerlingen bij gebruikers van zorg-en dienstverlening realistischer. 

Ervaringsdeskundigen of service users zijn gebruikers van zorg en welzijn die hun ervaringen delen via een activerende werkvorm in onderwijs, zoals via co-teaching, een getuigenis brengen, het mee vormgeven van cursusmateriaal,… Via een voorbereiding  en begeleiding  kunnen ze hun boodschap in de klas zelfstandig en krachtig overbrengen.  

Over het betrekken van ervaringsdeskundigen in het secundair onderwijs bestaat nauwelijks onderzoek. Nochtans is de adolescentiefase een cruciale fase om vooroordelen tegen bepaalde doelgroepen te voorkomen, en bepaalde jobs aantrekkelijk te maken. Vooral in de menswetenschappelijke richtingen die zich richten naar een finaliteitsdiploma worden service users nog zeer weinig ingezet. Nochtans is er een nood in onderwijs om jongeren connectie te laten leggen met de realiteit van zorg en welzijn. Deze knelpuntberoepen hebben op hun beurt nood aan een meer realistische beeldvorming. 

Het is een kwalitatieve verkenning van de randvoorwaarde bij het inzetten van ervaringsdeskundigen in het onderwijs.  Een studentengroep van sociaal werk van het olod Bachelorproject (derde schijf) zal eën 20 tal  interviews afnemen met leerkrachten, directie en brugfiguren. Daarnaast worden ook gesprekken gevoerd met organisaties voor ervaringsdeskundigen met psychische kwetsbaarheid en met ervaringsdeskundigen zelf.

Deze inzichten worden verwerkt in een rapport.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.