Wat is katholieke dialoogschool?

Katholiek Onderwijs Vlaanderen lanceerde het model van de katholieke dialoogschool. Dit model is gebaseerd op een concept van gastvrijheid, waarbij een actief pluralisme erkend wordt zonder de eigenheid op te geven.

Doelstellingen van het onderzoeksproject

Docenten

Docenten ondersteunen om het project katholieke dialoogschool expliciet via een leerpad te verhelderen aan toekomstige leraren en hen uit te dagen over hun rol en visie daarover.

Hogeschool

De hogeschool inspireren om een voorbeeld te zijn van een katholieke dialoogschool door bv.

• aandacht te hebben voor (pastorale) activiteiten;
  • een eigen identiteit te verwoorden;
  • uitdrukkelijk aandacht te hebben voor diversiteit.

Mandaat

Reflecteren over het mandaat. Op dit moment volgen heel wat toekomstige leraren (lager onderwijs) katholieke godsdienst omdat dit ook toegang geeft tot de meeste katholieke scholen.

• Kan dit mandaat gehandhaafd worden?
  • Wat met toekomstige leerkrachten die geen duidelijke levensbeschouwelijke positie hebben?

Proces en resultaten

In de eerste fase werd veel vergeleken over wat gebeurt binnen diverse lerarenopleidingen.

Op dit moment is de fase van uitdieping en ontwikkeling bezig:

• Een eerste deel van het leerpad is ontwikkeld dat docenten kunnen gebruiken vanaf 2021. Wat betekent schoolidentiteit? Wat is katholieke dialoogschool? Een tweede deel over de persoonlijke en professionele identiteit en impact van levensbeschouwing is in ontwikkeling.
  • Er loopt een onderzoek naar mogelijke pastorale activiteiten, betekenis, ervaringen en wensen.
  • Er loopt een onderzoek in samenwerking met de KU Leuven over de levensbeschouwelijke achtergrond van studenten lerarenopleiding waarvan de resultaten verwacht worden in april 2021.
  • Het item mandaat en diversiteit op de hogeschool bevindt zich nog in een verkennende fase.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.