Kwaliteitsvol kleuteronderwijs is cruciaal voor alle kinderen in Vlaanderen. Onderzoek laat zien dat kinderen die goed voorbereid zijn op het formele onderwijs, minder kans hebben op schoolproblemen later. Dit geldt voor alle kinderen, maar bij uitstek voor kinderen die thuis en in andere buitenschoolse contexten weinig ontwikkelingskansen krijgen. Voor hen is goed kleuteronderwijs essentieel om gelijke kansen te krijgen in hun leerproces. Het is belangrijk te onderzoeken in hoeverre recente wetenschappelijke inzichten over effectief kleuteronderwijs worden toegepast in de Vlaamse kleuterklassen. Er is steeds meer bewijs dat een gebalanceerde aanpak, die zowel aandacht besteedt aan het welzijn en de brede ontwikkeling van kinderen als aan gerichte instructiemomenten de beste leerkansen biedt.

Dit onderzoeksproject focust op het leergebied Nederlands, leergebied wiskundige initiatie en executieve functies.

Er staan twee onderzoeksdoelen centraal:

• een overzicht geven van bewezen effectieve praktijken en werkzame elementen volgens internationale literatuur (via een metareview en een common elements analyse bij bewezen effectieve interventies)
  • onderzoeken in hoeverre deze praktijken worden toegepast in Vlaamse kleuterklassen en welke voorwaarden nodig zijn voor implementatie (via een vragenlijstonderzoek en diepte-onderzoek)

Dit onderzoeksproject zal resulteren in diverse output: een wetenschappelijk rapport, aanbevelingen voor het Vlaamse onderwijsveld, en praktische producten zoals een inspiratiegids, clips en postermateriaal.

Partners

Dit tweejarige onderzoeksproject betreft een Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (OBPWO) en is een samenwerking tussen Arteveldehogeschool, Odisee Hogeschool, Thomas More Hogeschool en KULeuven.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.