Onvoldoende bachelorstudenten kiezen voor een carrière binnen ouderenzorg (Laugaland et al., 2021). Een negatieve beeldvorming, te weinig middelen en een inadequate bestaffing versterken dit proces (Laugaland et al., 2021; Naughton et al., 2019).

Nochtans wordt de bevolking ouder en zal dit tot een nog grotere nood aan gekwalificeerde zorgverstrekkers leiden (Gibbs & Kulig, 2017; Keeping-Burke et al., 2018, Laugaland et al., 2021).

Om aan deze uitdagingen tegemoet te komen willen Academische Werkplaats Ouderenzorg, Tandem (UZGent) en Arteveldehogeschool, een nieuw concept van werkplekleren uitwerken met een innovatief en interdisciplinair karakter.

Met als uiteindelijk doel:

1. het werken in woonzorgcentra aantrekkelijker te maken voor potentiële medewerkers;
  2. de beeldvorming rond ouderenzorg gezondheidszorg te verbeteren en;
  3. de profilering en competenties van zorgmedewerkers in woonzorgcentra als facilitator van het leerproces te stimuleren.

In het projectjaar 2022-2023 werken we samen de randvoorwaarden en componenten van zo’n model van werkplekleren uit.

Partners

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.