De algemene doelstelling van dit project is om het aantal vroegtijdige schoolverlaters en NEET's (Not in Education, Employment or Training) te verminderen door hun motivatie en ondernemingsvaardigheden aan te scherpen.
Teamkracht! gaat op zoek naar hoe een professioneel ontwikkelingsinstrument kan bijdragen aan de ontwikkeling van de basisschool als professionele leergemeenschap.
Met 'Startkracht!: krachtige webtool voor elke startende leerkracht' ontwikkelen we een mobiele webtool die de professionele weg van leerkrachten vastlegt en hen ondersteunt in hun groei.
Dit onderzoek biedt een overzicht van praktijkonderzoek in Vlaamse basisscholen en zoekt succesverhalen om te laten zien hoe praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling hand in hand kunnen gaan.
Sinds 1 september 2018 is het Decreet Leerlingenbegeleiding van kracht. Met dit decreet wil de Vlaamse regering de rollen en taken tussen school, CLB en pedagogische begeleiding verscherpen en de werking van de leerlingbegeleiding optimaliseren. De leerlingbegeleider is de spilfiguur op vlak van zorg in een school. Naast zijn cruciale rol in het zorgbeleid, fungeert hij als ankerpunt ifv alle complexe relaties tussen alle betrokken actoren.
Samenwerking binnen het schoolteam en met onderwijsactoren buiten de werkcontext kan een antwoord bieden op de toenemende complexiteit in de samenleving en de grote uitdagingen waar leraren en scholen voor staan.