Hoe creëert een leraar inclusieve leeromgevingen? Wat kan je als leraar doen om de diversiteit in de klas meer te waarderen en te benutten? Hoe kunnen leraren meer verbindend samenwerken? Maar ook… Op welke manier kunnen onderzoekers, pedagogisch begeleidingsdiensten, CLB’s, lectoren en lerarenopleiders samenwerken om deze uitdagingen aan te gaan? Het project POTENTIAL zoekt naar antwoorden.

Tussen januari 2016 en januari 2020 ontwikkelt een team van onderzoekers en valorisatoren materialen om aan deze uitdagingen het hoofd te bieden, dit in nauwe samenwerking met het brede onderwijs- en middenveld. Ze testen de materialen uit in de praktijk en onderzoeken de impact op de competentieontwikkeling van leraren. De focus ligt op het realiseren van meer inclusieve leeromgevingen en het bevorderen van een coöperatieve samenwerking tussen de school, de ouders en de ruimere schoolomgeving.

Het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) financierde dit strategisch basisonderzoek (SBO).

Zoek je instrumenten voor inclusieve leeromgevingen?

Op onze website vind je materialen, inspiratie en werkvormen om samen krachtig les te geven in diversiteit.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Documentaire

De documentaire 'Inclusief' gaat over vier kinderen met een beperking die les volgen in het gewoon onderwijs.

Boek

Vol potentieel: Krachtig lesgeven in diversiteit.

Het boek is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.