Vergrijzing ouderenzorg

De (dubbele) vergrijzing creëert grote uitdagingen voor de samenleving van de 21ste-eeuw. De noden van ouderen, hun naasten en zorgverleners in de ouderenzorg zijn groot en deze worden steeds groter. Mogelijke antwoorden en oplossingen blijven ongekend of ontoereikend.

Ervaringen en opportuniteiten uitwisselen met ouderenzorg

Maar er zijn wél veel opportuniteiten in de ouderenzorg. Bovendien zetten veel zorgverleners zich nu al elke dag met hun expertise en bevlogenheid in om ouderen de best mogelijke zorg en begeleiding te bieden. Door de ervaringen van zorgverleners, ouderen en hun naasten van dichtbij aan te voelen en deze nauwgezet in kaart te brengen, kunnen we door middel van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek zoeken naar oplossingen voor een innoverende en duurzame ouderenzorg

Geïnspireerd door het concept van een academische werkplaats bouwen we aan bruggen tussen het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum (OOC) Gezondheid & Zorg van Arteveldehogeschool en organisaties die zich inzetten voor de zorg voor ouderen in de Gentse regio (ziekenhuizen, woonzorgcentra, …). Deze verbinding biedt kansen om samen te werken aan onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten die streven naar:

• een optimale gezondheid;
  • tevredenheid en levenskwaliteit van ouderen;
  • (toekomstige) zorgverleners professionaliseren en ondersteunen bij hun beroepsuitoefening.

Wij streven naar:

• een duurzaam, inspirerend en samenwerkend netwerk bestendigen tussen het OOC Gezondheid & Zorg van Arteveldehogeschool en organisaties die zich inzetten voor de ouderenzorg in de Gentse regio;
  • de huidige ervaringen van zorgverleners, ouderen en hun naasten en mogelijke opportuniteiten voor onderzoek en ontwikkeling in de ouderenzorg in kaart brengen.

Ouderenzorg vanuit verschillende perspectieven

1. Zorgverleners

Vanuit een bottom-up benadering staan de ervaringen van zorgverleners centraal. Dit project vindt niet alleen plaats voor zorgverleners, maar gebeurt ook samen met hen.
Zorgverleners inventariseren mee de noden van de ouderen en hun naasten. Deze noden vormen de start van een focusgroep met de zorgverleners, om prioriteiten voor onderzoek en ontwikkeling te bepalen.

2. Ouderen en hun naasten

Aan de hand van een diepte-interview wordt op een narratieve wijze de bevindingen van de ouderen en hun naasten bevraagd.

3. Multidisciplinair en organisatiebreed

Verschillende disciplines uit de ouderenzorg worden in dit project betrokken: zorg- en verpleegkundigen, creatief therapeuten, ergotherapeuten, kinesitherapeuten, logopedisten, begeleiders wonen en leven, ...
In het netwerk van zorgorganisaties worden niet alleen woonzorgcentra betrokken, maar ook psychiatrische verzorgingsinstellingen en zorgprogramma’s voor geriatrische patiënten van algemene ziekenhuizen.

4. Positieve, waarderende benadering

De aanpak vertrekt vanuit datgene dat wel al oké is in de ouderenzorg en wil verderbouwen op de aanwezige krachten. Vanuit de overtuiging “we zijn op goede weg” streven we naar een succesvolle, duurzame samenwerking en de ontwikkeling van interventies voor de ouderenzorg die gefaciliteerd worden vanuit een gedragenheid.

Tijdschema

1. In kaart brengen van de noden en behoeften van de ouderen en hun naasten aan de hand van diepte-interviews (oktober - februari '23)

2. In kaart brengen van de beleving en ervaring van zorgverleners aan de hand van een focusgroep (maart -april '23)

3. Prioriteren van uitdagingen in kader van toekomstig onderzoek en de aanpak ervan (mei - juni '23)

4. Ontwikkeling toolkit (juni - augustus '23)

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.