Door deze open blik op beweging binnen de schoolcontext willen we scholen aanzetten om de kansen van beweging in de schoolcontext optimaal te benutten. Dus met andere woorden zowel kansen voor, door, met, … beweging om de kleuters duurzame en krachtige leeromgevingen voor kleuters aan te bieden.

In het huidig project wordt de methodiek van educational design research toegepast om de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: ‘Wat zijn de kenmerken van een coachingstraject voor scholen waarbij good practices illustreren en inspireren hoe beweging het uitgangspunt kan zijn om zo te komen tot duurzame en krachtige leeromgevingen voor kleuters?’

De bevindingen van dit project werden samengevat in het een boek. Dit boek is het resultaat van de bevindingen van dit project, gecombineerd met het cofinancieringsproject Stem & Movement: an integrated approach. Het boek werd uitgewerkt in het valorisatietraject.

Valorisatie

Binnen het PWO-project ‘School in Beweging’ was het doel om het aanbod en de begeleiding van beweging binnen kleuterscholen te optimaliseren.

Kortom, kansen zien en deze ook benutten. Hoewel het project initieel het bewegingsaanbod enkel vanuit een gezondheidsperspectief belichtte, werd al snel duidelijk dat de waarde van beweging veel ruimer kan zijn.

De projectresultaten werden vertaald in een visie waarmee scholen aan de slag kunnen om hun schooleigen visie rond beweging kunnen uitwerken.

Binnen dit project werden in samenwerking met de deelnemende scholen good practices uitgewerkt als illustratie van een raamwerk op 'School in beweging'. Aansluitend werd ook een nascholingstraject voor leerkrachten binnen het kleuteronderwijs ontwikkeld.

De inzichten en resultaten van het PWO-project School in Beweging hebben we neergeschreven in een basisboek over de plaats en de kracht van beweging binnen de basisschool. In het boek wordt ingezoomd op een duurzame implementatie van beweging in basisscholen. Verder zal er ook een nascholingstraject geschetst worden dat aangevuld met een illustratie van de visie door middel van enkele inspirerende good practices.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Studieboek

Jonge kinderen, grote bewegers... en de school.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.