STEMBASISnet fungeerde als een Community of Practice & Development (CoP&D). Het is een netwerk dat bestaat uit leraren, lerarenopleiders, pedagogische begeleiders, partners uit het informele leren, vakdidactische onderzoekers, vertegenwoordigers uit de bedrijfswereld, het beleid, ... Zij wisselden het voorbije anderhalf jaar expertise uit onder de vorm van praktijkvoorbeelden en onderzoeksbevindingen op basis van een systematische werkwijze.

De wisselwerking tussen praktijkgericht onderzoek, wetenschappelijke inzichten, praktijkverhalen, coachingsverhalen vormde steeds de basis om doorheen het Vlaamse onderwijslandschap kwaliteitsvolle innovaties en verbeteringen binnen te brengen. Door in dialoog te gaan en wisselwerking te zoeken, kan er gebouwd worden op reeds gelegde fundamenten en groeit de gemeenschappelijke basis om STEM op een duurzame, doordachte manier te integreren in het onderwijsverhaal.

Regionaal werden daarnaast negen vormingstrajecten georganiseerd door onderzoekers van de hogescholen Vives, UCLL, Arteveldehogeschool, Thomas More en Odisee in samenwerking met de STEM-academies. De vormingstrajecten hebben als doel: leraren zowel didactisch als inhoudelijk ondersteunen om met STEM aan de slag te gaan in de klaspraktijk en bij uitbreiding op schoolniveau. Hiervoor staat een procesmatige aanpak centraal die vertrouwdheid met STEM laat groeien bij de deelnemers zodat zij kunnen fungeren als STEM-coaches op het lokaal niveau (doorstroom via lokaal lerend netwerk school – scholengroep/gemeenschap).

Dit project bouwt verder op het lerend netwerk STEM++ .

Partners

Dit project werd gerealiseerd in samenwerking met Vives, UCLL, Thomas More en Odisee.

Op weg naar een visie & didactiek over STEM

Ontdek op onze website hoe we een STEM- leraar in het basisonderwijs zien en waarop een opleiding of professionalisering moet inzetten.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.