Digitale tools sociaal werk inventariseren en delen

Dit project brengt inspirerende digitale praktijken voor het brede sociaal werk in kaart. De kennis van digitale tools en hun inspirerende meerwaarde voor sociaal werk maken verdere implementatie mogelijk.

Door de coronapandemie kreeg digitalisering noodgedwongen een boost. Veel sociale professionals gingen op zoek naar alternatieven om hun doelgroep te bereiken. Dit project analyseert de lessons learned uit die periode en verruimt ze naar het brede sociaal werk. We inventariseren inspirerende praktijken. Wat maakt die praktijken nu juist inspirerend voor sociale werkers en voor de mensen waarmee ze werken?

Digitalisering is antwoord op uitdagingen sociaal werk

Sociaal werk staat voor grote uitdagingen. De sociaalwerkconferentie in 2018 lijstte 8 uitdagingen op en koppelde die aan vijf krachtlijnen. Samen vormen die de kern van het actieplan 2020-2024 Sterk Sociaal Werk. Digitalisering in sociaal werk is een van de opgelijste uitdagingen.

Met dit project willen we het sociale werkveld inspireren om digitalisering verder te implementeren in hun werking. Digitalisering en onlinehulp zijn daarbij geen doel op zich maar wel een hulpmiddel om de uitdagingen waar het sociaal werk voor staat aan te pakken.

Appstore met digitale tools voor sociaal werk

Arteveldehogeschool ontwikkelde samen met diverse academische en werkveldpartners in 2021 een appstore voor welzijn en gezondheid. De appstore bundelt een honderdtal gescreende apps en tools die kunnen ingezet worden in hulp-, zorg- en dienstverleningtrajecten.

SWIPE verbreedt deze appstore verder naar het sociaal werk door relevante digitale tools voor sociaal werk te selecteren en screnen en daarna ter beschikking te stellen aan het werkveld via een kwalitatief platform aan het werkveld.

Het onderzoek doorloopt daarbij volgende stappen:

1. Voor een eerste overzicht van inspirerende praktijken putten we uit literatuur, bestaande onderzoeken en publicaties.
  2. In een tweede fase organiseren we focusgroepen met koepelorganisaties, middenveldorganisatie en academische partners. Hierin ligt de uitdaging om het brede sociaal werk te  betrekken en zo vanuit verschillende invalshoeken inspirerende praktijken te verzamelen.
  3. Het resultaat is een mapping van verschillende digitale praktijken in Vlaanderen.

Wat maakt digitale praktijken inspirerend?

Welke parameters maken dat digitaal sociaal werk wel werkt? Wat inspireert sociaal werkers en hun doelgroepen om die digitale tools duurzaam in te zetten?

In een selectie casestudies analyseren we de praktijken:

• Via storytelling vanuit cliënt- en organisatieperspectief zetten we het inspirerende aspect in de kijker.
  • Discoursanalyse helpt ons vervolgens om relevante parameters te detecteren.

Resultaten: inspiratie voor de praktijk

Van welke digitale praktijken wordt de sociaal werker echt enthousiast? Wat werkt in de praktijk?  En wat maakt die praktijk juist zo inspirerend voor hulpverlener en cliënt?

Bekijk hieronder enkele resultaten en acties en help ze verder verspreiden.

• appstore voor welzijn en gezondheid met inspirerende sociaal werk praktijken;
  • workshop op het congres sterk sociaal werk waarin digitale praktijken die 'nabijheid' realiseren werden voorgesteld en waar er aandacht was over hoe bestaande digitale drempels kunnen weggewerkt worden;
  • getuigenissen van sociaal werkers en cliënten over digitale praktijken en wat voor hen inspirerend werkt, gefilmd door studenten uit de bachelor sociaal werk;
  • blender innovatietafels waarmee we koepelorganisaties blijvend warm maken om digitalisering en implementatie op hun agenda te plaatsen;
  • extra module in het bestaand aanbod ‘levenslang leren rond online hulp’ waarin een verzameling van inspirerende praktijken en het storytellingmateriaal vorm krijgt.

Ken jij inspirerende voorbeelden van online sterk sociaal werk?

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.