Elk schooljaar tussen 10 oktober en 30 november neemt elke school een KOALA-taalscreening af in de 3e kleuterklas. Maar wat daarna?

Hoe interpreteer je die resultaten?

• Over welke andere gegevens beschik je als school nog om de taalvaardigheid van je leerlingen in kaart te brengen?
  • Hoe krijg je een goed beeld van welke noden aan taalsteun er zijn bij leerlingen?
  • Welke bouwstenen zijn dan nodig voor effectieve taaltrajecten?
  • En hoe passen die bij een krachtige taalleeromgeving en een gedragen zorg- en taalbeleid?

Zowel scholen als beleidsmakers zien het belang in van taalkrachtig onderwijs, want taalrijk = kansrijk. Taalscreening (zoals de KOALA ) kan hierbij een hefboom zijn. Ook andere data over de mondelinge taalvaardigheid van kinderen en hun (voorbereidende) lees- en spellingvaardigheden kunnen helpen om het beeld scherp te krijgen.

Vervolgens komt het erop aan om je taalonderwijs didactisch te versterken en taaltrajecten op te zetten vanuit een drielagig ondersteuningsmodel.

Dit tweejarig nascholingsproject maakt “Tijd voor koaliteit”, nl. via professionalisering, evidence-informed fundamenten én hulp bij de vertaalslag naar de praktijk.

Voor wie?

Dit nascholingstraject richt zich tot schoolteams die samen bewust meer willen inzetten op taalkrachtig onderwijs voor álle leerlingen en in het bijzonder voor leerlingen met nood aan extra taalsteun. Dat vraagt om een duurzame, doordachte aanpak.

Binnen elke deelnemende school wordt er een KOALA-team gevormd dat bestaat uit één of twee leerkrachten, een zorgleerkracht en een zorgcoördinator die actief betrokken zijn bij de doelgroep van de KOALA-taalscreening. Dit KOALA-team breidt zich na enkele maanden uit tot een kernteam. Dat bestaat uit 5 tot 8 leden met vertegenwoordiging vanuit het kleuteronderwijs, het lager onderwijs, het zorgteam en de schoolleiding. Via uitwisseling, experimenteren en ervaringen delen wordt gaandeweg het volledige schoolteam betrokken. Het zorgteam en de schoolleiding zorgen ervoor dat de gerichte stappen borging krijgen in het taalbeleid en vastgehaakt worden aan het zorgbeleid van de school.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.