Pedagogische coaches in de kinderopvang

Het zesde Vlaams intersectoraal akkoord (VIA6) voorziet sinds 2021 middelen voor de strucuturele inbedding van een nieuw profiel in de kinderopvang: de pedagogische coach. De pedagogisch coach, die houder is van een bachelordiploma, heeft de opdracht om de kwaliteit van de kinderopvang te versterken via ondersteuning van kinderbegeleiders op de werkvloer. Omdat het profiel van de pedagogisch coach relatief nieuw is, is er nog weinig geweten over hoe pedagogische coaching in de praktijk georganiseerd wordt, en welke uitdagingen de coaches ervaren in hun opdracht. Dit onderzoek wil hier verandering in brengen, via een mixed-methods aanpak die semi-gestructureerde interviews en focusgroepen combineert met een survey.

Hoe geven organisaties in de sector vorm aan pedagogische coaching?

In het eerste luik van dit onderzoek wordt nagegaan hoe verschillende (koepel-)organisaties in de sector pedagogische coaching organiseren: Waaruit bestaat het takenpakket van de pedagogisch coach? Welke kaders worden er naar voor geschoven voor de pedagogische begeleiding?

Hoe ervaren pedagogisch coaches hun opdracht?

In het tweede luik van het onderzoek wordt ingezoomd op de ervaringen van de pedagogisch coaches zelf: Hoe verloopt de samenwerking op de werkvloer? Waar hebben zij het gevoel het verschil te kunnen maken? Welke uitdagingen ervaren zij in hun opdracht?

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.