Dit onderzoek analyseerde e-ELP’s en deed een literatuuronderzoek naar de voordelen van een app voor het ELP. De resultaten zijn:

• het aanmoedigen van de globale en voortdurende opvolging van leerlingen,
  • het valoriseren van formeel en informeel leren,
  • het bieden van kansen aan de diversiteit van school- en gezinsculturen,
  • het aanvullen van de traditionele beoordelingen en certificaten door de erkenning van meertalige competenties,
  • het aanzetten van leerlingen tot zelfsturing en zelfevaluatie,
  • het vergemakkelijken van contacten tussen ouders en leerkrachten,
  • het bewustmaken van de uitdagingen van multiculturaliteit,
  • het vormen van een hefboom voor het opbouwen van interculturele bemiddelingsvaardigheden,
  • het toegankelijker, duurzamer, ludieker en interactiever maken door een nieuwe digitale dimensie,

Samen met de partnerinstellingen ontwikkelen wij een app, Vabiola App, die toelaat de talige en interculturele progressie van leerlingen van 6 tot 18 jaar op te volgen en te valoriseren.

Gebaseerd op de aanbevelingen van het # ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor talen) wil Vabiola App een gemoderniseerde, digitale versie bieden van het # Europees Taalportfolio.

Dankzij Vabiola App zullen de leerlingen:

• een taalgerelateerde ervaring kunnen beschrijven, delen en de taalcompetenties die aan bod kwamen, kunnen selecteren,
  • een profiel kunnen aanmaken om een #taalbiografie op te bouwen,
  • de talige en culturele ervaringen van mensen uit hun groep kunnen ontdekken.

Dit project wordt geleid door de Academie van Lyon in samenwerking met de partnerinstellingen: de academische regio Auvergne Rhône-Alpes (DRAREIC, CASNAV, EAFC), het INSPE van Lyon, het Assessoraat van de Aostavallei, de associatie Dulala, de universiteit van Aveiro, de universiteit van Thessalonica en Arteveldehogeschool in Gent.

Dit project is bekroond met het PFUE-label (Frans voorzitterschap van de Europese Unie) en wordt ondersteund door het Agentschap Erasmus+.

Maak kennis met de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.