Wat?

In dit deeltraject werken twee lerarenopleiders uit de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs en de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs rond krachtige taalleeromgevingen en warme leerkracht-kindrelaties. Ze doen dit samen met 4 basisscholen uit hun stagenetwerk en met 4 derdejaarsstudenten die er stagelopen.

Doel

De 4 basisscholen versterken hun competenties om een krachtige taalleeromgeving te realiseren. Ze hebben inzicht in de belangrijke bouwstenen van een krachtige taalleeromgeving,  in het belang van voorlezen en begrijpend luisteren en ze weten hoe de taalscreening-KOALA een rol kan spelen bij het uitwerken van een talenbeleid op school.

De 4 studenten die stagelopen in de 4 scholen versterken hun competenties m.b.t. effectief taalonderwijs en warme leerkracht-kindrelaties in de basisschool

Binnen de eigen lerarenopleidingen wordt intens gewerkt aan versterking van het curriculum en de professionalisering van lerarenopleiders hierrond.

Aanpak

De projectmedewerkers voorzien enkele sessies schoolspecifieke coaching in de deelnemende scholen. Ze bekijken samen wat de noden en prioriteiten zijn van de scholen en wat daarvan gekoppeld kan worden aan de doelen van Kleine Kinderen Grote Kansen. Per school wordt een focus gekozen.

Daarnaast worden ook twee schooloverstijgende intervisie- en inputmomenten georganiseerd en collegiale visitatie tussen de deelnemende scholen.

Tot slot zal elk van de vier bachelorproefstudenten een onderzoeksvraag opstellen die relevant is voor de focus van de school waar de student stageloopt. De studenten zijn ook betrokken bij het traject van het schoolteam.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.