Opleiding mediacoach in het onderwijs

Aanleiding

Het onderwijs heeft een traditie van trage verandering in tegenstelling tot de razendsnelle digitalisering en bijhorende uitdagingen. We zien dan ook dat mediawijsheid op scholen vaak nog te weinig geïntegreerd en ingebakken is in de scholen:

• Scholen weten vaak geen raad wat ze moeten doen als bijvoorbeeld sexting en cyberpesten de kop op steken;
  • In de lessen wordt weinig leerstof gewijd aan deze thema’s;
  • We zien ook dat er maar een beperkt aantal leraren digitale media ook doelgericht inzetten als onderwijstool om hun lessen vorm te geven.

Omwille van deze redenen kwam er een aparte mediacoach opleiding voor scholen.

Doel

Het doel van de opleiding mediacoach is om de mediawijsheid van scholen, leerkrachten en leerlingen te vergroten. Mediawijs biedt de opleiding al enkele jaren aan voor verschillende stakeholders, gaande van onderwijspersoneel tot OCMW-medewerkers en bibliothecarissen. Sinds september 2021 is er een aparte opleiding voor onderwijs opgestart met de bedoeling meer te kunnen inspelen op de specifieke noden van het onderwijs.

Impactmeting opleiding mediacoach onderwijs

In dit project meten we de impact van de opleiding mediacoach onderwijs. De vragen in deze impactstudie zijn:

• In welke mate kunnen we aan de hand van een dergelijke opleiding mediawijsheid laten doorsijpelen naar de scholen en hun leerlingen?
  • In welke mate wordt er effectief gewerkt rond mediawijsheid en/of wordt een mediawijsheidsbeleid geïmplementeerd in scholen?
  • Worden leraren en bijgevolg leerlingen hierdoor mediawijzer?
  • Dichten we op lange termijn met deze opleiding de digitale kloof en kunnen we (op z’n minst) zorgen voor een basisgeletterdheid mediawijsheid voor elke leerling?

Impact op korte en middellange termijn

​Tijdens en vlak na het volgen van mediacoachopleiding zullen we de impact op verschillende fronten meten. We focussen op:

• de deelnemers van de mediacoachopleiding. Hierbij gaan we via een vragenlijst en focusgroepen na in welke mate zij effectieve mediacoaches zijn. Op het einde van het opleidingsjaar nemen we ook een kennistest af om hun mediawijsheidkennis te toetsen.
  • de kwaliteit van de mediacoachopleiding zelf. Hierbij observeren we gebaseerd op een observatieleidraad de sessies. Daarnaast evalueren we ook de online leeromgeving met behulp van een onderbouwde checklist voor effectieve online leeromgevingen.

Impact op lange termijn

Voor deze impactmeting doen we beroep op de deelnemers uit onderwijssectoren van vorige edities. Ook hier volgen we via een vragenlijst en focusgroep een gelijkaardige procedure om de vergelijking te vergroten.

Na de impactmeting resulteert ons project in een presentatie en rapport met een overzicht van:

• succesfactoren, verbeterpunten en knelpunten van het traject mediacoach onderwijs;
  • concrete aanbevelingen en tips ter verbetering gericht aan de opdrachtgever.

Partners

Dit project gebeurt in opdracht van imec vzw. Hierbij werken we samen met Mediawijs, dit is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw. Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om digitale technologie en media actief, creatief, kritisch en bewust te gebruiken en begrijpen om deel te nemen aan onze maatschappij.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.