Proeftuin kwalificerend werkplekleren

Een ervaren partnerschap van actoren uit de beleidsdomeinen Onderwijs en Werk verkent dit via een proeftuin met drie beroeps- en/of kwalificerende trajecten en de participerende ondernemingen.

1. Voorbereidende fase

In een eerste, voorbereidende fase bevragen we:

• de actuele werkende volwassenen in de driejarige graduaatsopleidingen van Arteveldehogeschool die gegeven worden via afstandsleren en de ondernemingen waarin ze actief zijn;
  • de beroepsactieve PACT-cursisten en de ondernemingen waarin ze actief zijn.

Het uitgebreide databestand met resultaten reikt representatieve aanbevelingen aan voor de tweede fase.

2. Implementatiefase

In die implementatiefase  worden de opgebouwde inzichten en aanbevelingen toegepast op de werkvloer en in de onderwijspraktijk.

Omwille van de grote impact op de organisatie van de vorm en inhoud van onze opleidingen is het noodzakelijk het aantal pilootopleidingen te beperken. Om dit goed en haalbaar te kunnen monitoren, is gekozen om de inzichten toe te passen in:

• twee onderwijs- en beroepskwalificerende graduaatsopleidingen;
  • een beroepskwalificerende PACT-opleiding.

Partners

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 2

Onderzoeksrapport

Werkend en proeven van duaal: een leven lang werkplekleren.

pdf 6

Beleidsaanbevelingen

De aanbevelingen zijn relevant voor alle kwalificerende opleidingen met werkplekleren in Vlaanderen.

vrouwen die op laptop surfen

Scan leercultuur

Benieuwd naar de leercultuur in je organisatie? Vul dan deze korte vragenlijst in. Het kan een inspiratiebron zijn in jullie gesprekken en in het nadenken over mogelijkheden voor meer leercultuur.

pdf 4

Quicksheet

Werkplekleren in jouw opleidingen voor werkende studenten?

iemand neemt document op papier door met op de achtergrond een laptop

Quicksheet

Een werkende student mee opleiden in jouw organisatie?

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.