Opleidingsinformatie

Tijdens deze dag zullen we samenkomen om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en concrete strategieën te ontwikkelen om een inclusieve en gevoelige zorgomgeving te creëren in woonzorgcentra.
De sessies richten zich op het begrijpen van culturele en seksuele diversiteit, het aanpakken van stigma's en vooroordelen, en het ontwikkelen van competenties om zorg op maat te bieden aan ouderen met verschillende achtergronden en identiteiten.
Doe mee aan deze inspirerende dag en draag bij aan het bevorderen van gelijkheid, inclusie en respect binnen de ouderenzorg!

Dagindeling

09u00 – 10u30: Het woonzorgcentrum, een derde thuis? De wensen en behoeften van ouderen met een migratieachtergrond – Jolien Allart
10u30 – 11u30: Zorgverlener en bewoner met een andere origine aan het woord @WZC Domino
11u30 -  12u00: Verplaatsing van WZC Domino naar Campus Goudstraat (400 meter)
12u00 – 13u00: Lunchpauze
13u00 – 14u30: Rainbowsenioren of LGBTQI+senioren een gezicht en een stem geven - Rainbowambassadors
14u30 – 14u45: Koffiepauze
14u45 – 16u15: Holebi’s en transmensen getuigen. ‘Onbekend en onbemind’. En wat willen wij? - Rainbowambassadors

Inhoud

Onze bevolking is volop aan het vergrijzen maar wist je ook dat deze vergrijzing stilaan meer kleur krijgt? Zijn onze ouderen, hun familieleden en de zorgverleners hier klaar voor?
Familieleden ervaren een grote druk vanuit de Westerse maatschappij waardoor zij niet altijd de gepaste zorgen kunnen bieden voor hun eigen ouders en grootouders. De keuze voor een WZC gaat gepaard met schuldgevoelens.
Zorgverleners staan voor nieuwe uitdagingen. Vaak ontbreekt het hen aan ervaring en kennis over de specifieke wensen en behoeften van ouderen met een migratieachtergrond. Hierdoor kunnen ze geen zorg op maat bieden, wat resulteert in een kloof tussen de zorg die geboden wordt en de behoeften van de oudere. De focus van deze inspiratiesessie is dan ook gericht op meegeven van méér kennis en inzichten rond de wensen en behoeften van ouderen met een migratieachtergrond, specifiek in het WZC.

Rainbowsenioren of LGBTQI+senioren een gezicht en een stem geven.
“ LGBTQI+ers in het rusthuis gaan soms terug de kast in”

Er zijn meer en meer LGTQI+ senioren in ons land. Een deel van hen woont in woonzorgcentra of assistentieflats of krijgt thuishulp; je komt ze ook tegen in dienstencentra, dagcentra; anderen zijn actief in seniorenverenigingen en wonen nog thuis. Vaak rust er nog een taboe op seksualiteit en intimiteit. Ze durven niet altijd zichzelf te zijn en kruipen vaak opnieuw in de kast.
In een woonzorgcentrum of in een vereniging moeten mensen kunnen thuiskomen. Het is voor vele mensen hun (enige) sociaal netwerk. Het is de plaats waar ieder mens ten volle zichzelf moet kunnen zijn. Ook in zijn eigen huis als er dienstverlening aan huis wordt geboden. Ten volle, wil zeggen alle aspecten van hun identiteit.
Hoe kunnen we dat aanpakken ?

RainbowAmbassadors deel 2:  Diversiteit in de zorg – Holebi’s en transmensen getuigen. ‘Onbekend en onbemind’. En wat willen wij ?
In de ouderenorganisaties en in de ouderenzorg zijn LGBTQI+senioren weinig ‘openlijk’ aanwezig. “er zijn er hier geen” “dat is iets voor jongeren, maar niet voor senioren”….Er zijn rond de 10 % rainbowsenioren, maar als je rondkijkt in zorgcentra, als je magazines leest van meerdere ouderenorganisaties, mutualiteiten, enz… dan zijn ze in feite ‘onbestaande’. Je ziet ze nergens. En dat willen wij als RainbowAmbassadors veranderen.
LGBTQI+ers, een transvrouw en een lesbienne, Fran en Maggy getuigen hierover en geven tips.

Alle zorgverleners werkzaam in de ouderenzorg

Lesgevers

Jolien Allart, ergotherapeut en gerontoloog van opleiding, werkt als docent binnen de opleiding ergotherapie en is ook onderzoeker binnen het OIC Gezondheid en zorg van Arteveldehogeschool waar ze verantwoordelijk is voor de sublijn ‘Daadkrachtige innoverende ouderenzorg’. Vanuit deze rol is zij verbonden aan de Academische Werkplaats Z.O.R.G. en deed ze voorbije jaren onderzoek naar de uitdagingen in de ouderenzorg bij zorgverleners, ouderen en hun naasten en bouwde ze expertise op rond vrijwilligerswerk. Daarnaast heeft zij ook praktijkervaring in woonzorgcentra.

Maggy is een 70-plusser. Op 46-jarige leeftijd besefte ze dat ze voor vrouwen viel, ondanks mogelijke aanwijzingen op jongere leeftijd. Dit gebrek aan inzicht was te wijten aan een gebrek aan goede informatie over homoseksualiteit en de waarde van LGBTQ+-relaties. Het proces van uit de kast komen op latere leeftijd was zowel moeilijk als verrijkend. Ze begreep dat dit voor veel senioren nog moeilijker moest zijn, vooral wanneer ze alleen komen te staan en zorg nodig hebben.
Om anderen te helpen, is ze betrokken bij initiatieven zoals RainbowAmbassadors. Haar doel is om anderen een gezicht en een stem te geven en de weg te effenen voor meer begrip en acceptatie binnen de LGBTQ+-gemeenschap, vooral voor senioren die met soortgelijke uitdagingen worden geconfronteerd.

Kostprijs

Early bird:

Stageplaatsen: 165 euro

Standaard: 185 euro

Kostprijs vanaf 10/09/24:

Stageplaatsen: 185 euro

Standaard: 205 euro

Incl syllabus, lunch en drank

Praktische info

donderdag 10 oktober 2024 09:00 16:15
Fysiek
Plaats
Campus Goudstraat & WZC Domino
Kostprijs
  • Gratis

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?