Opleidingsinformatie

Domeinen: People Management & Leiderschap, (Digitale) Strategie, Algemeen Management

Ervaringsniveau: Professional

Duur: 2 Intensieve Dagen (6 & 13 juni, 9:00 - 17:30)

Partners: Arteveldehogeschool, Craftzing, ETION

 

Wat houdt deze opleiding in?

In deze intensieve tweedaagse masterclass ontdek je de kracht van een mensgerichte aanpak in innovatieprocessen. Van de wijze waarop je producten, diensten en processen ontwerpt tot hoe je omgaat met je medewerkers en klanten. Innoveren in nauwe betrokkenheid van je stakeholders houdt je strategie relevant en toekomstbestendig in snel veranderende tijden.

Voor wie is deze masterclass?

Deze masterclass is speciaal ontworpen voor leidinggevenden en operationele professionals in diverse branches, die hun vaardigheden willen verfijnen om het innovatievermogen van de organisatie te verhogen.
Het is een cruciale opleiding voor het ontwikkelen van authentieke klantgerichtheid en de integratie ervan binnen de bedrijfscultuur. Deze cursus biedt essentiële tools en inzichten om te excelleren in een digitale wereld waar mensgerichte strategieën steeds belangrijker worden.

Tijdens deze opleiding:

  • Toepassen van mensgerichte ontwerptechnieken: Ontdek technieken en principes die je kunt toepassen om de échte waarden en behoeftes van je klanten en medewerkers te identificeren via empathie. Leer oplossingen, diensten en producten ontwerpen die hiermee aan de slag gaan en op een duurzame manier gerealiseerd kunnen worden.
  • Digitale transformaties beheren: Leer hoe je succesvolle transformaties kunt leiden, waarbij weerstand een uitnodiging is om het anders aan te pakken en je klaar bent voor toekomstige innovaties zoals de AI revolutie.
  • Netwerken en expertise: Verbind met gelijkgestemden en krijg inzicht van experts van Craftzing en ETION tijdens inspiratie- en netwerkmomenten die meer zijn dan een haastige bijeenkomst aan het einde van de dag wanneer iedereen al mentaal op weg naar huis is.

Na deze opleiding?

  • Integratie van een mensgerichte aanpak: Pas een mensgerichte aanpak toe in elk aspect van je bedrijfsvoering.
  • Cultuur van innovatie en klantgerichtheid: Bouw een bedrijfscultuur die innovatie en klantgerichtheid bevordert, cruciaal voor het leiden van teams door digitale en complexe veranderingen.
  • Toepassen van praktische tools en inzichten: Gebruik de verworven tools en inzichten onmiddellijk om een tastbaar verschil te maken in je organisatie.

Programma:

  • Dag 1:
    Focus op empathie & mensgerichte ontwerpmethodes.
    • Betrek stakeholders vanaf de start van een project
    • Stel je eigen assumpties in vraag
    • Co-creëer oplossingen
  • Dag 2:
    Focus op overzichtelijke implementatie & inspiratie voor een brede mensgerichte aanpak
    • Hou stakeholderbetrokkenheid hoog doorheen het project
    • Inspirerende sessies van onze partners
    • Interactie en netwerkmomenten met ruimte voor overleg en feedback

Partners:

Craftzing

Craftzing, een expert in het optimaliseren van bedrijfsprocessen door middel van innovatieve technologie, brengt een schat aan ervaring in digitale transformaties. Hun focus op het efficiënt inzetten van technologische tools en het ontwerpen van gebruiksvriendelijke interfaces maakt hen een onmisbare bron van kennis voor het implementeren van mensgerichte strategieën in digitale omgevingen.

Docent: Jasmine Haegeman is business & service designer bij Craftzing. In heel wat diverse projecten neemt ze de rol op van digitaal strateeg, facilitator of procesbegeleider. Daarbij heeft ze altijd extra aandacht voor de noden van zowel mens, merk en markt (ofwel: het evenwicht vinden tussen de verwachtingen van de eindgebruikers van een dienst of product, de werking van de organisatie zelf, maar ook telkens inzoomen op trends die impact kunnen hebben op de sector).

De basis van deze mindset werd gelegd tijdens haar opleiding ‘Nieuwe Media & Maatschappij' aan Universiteit Gent. Hier kreeg ze een stevige solide basis van innovatie-onderzoek mee. Met die expertise ging ze de jaren erna aan de slag bij VRT met kwalitatief en kwantitatief gebruikersonderzoek, market research, facilitatie van brainstorms, design thinking, stakeholdermanagement... Als digitaal strateeg bij VRT begeleidde Jasmine mediamakers in laagdrempelige innovatieprocessen.

Ze probeert altijd dieper te graven naar de echte ‘root cause’ en focust op ‘build the right thing before building the thing right’. Op die manier kan je teams meenemen in duurzame transformaties.


Docent: Leon Van der Veken is Service Designer en UX Researcher binnen Craftzing. Ontwerpen gaat voor Leon over het dagelijkse leven aangenamer te maken, interacties tussen mensen te verbeteren en baanbrekende oplossingen te bieden voor urgente problemen. Afgestudeerd als Industrieel Productontwerper ligt zijn focus van bij het begin op het verbeteren van de product-mens-relatie. Met veel passie voor gebruikers begeleidde hij jarenlang verschillende innovatietrajecten bij een industriële KMO. Vanuit de overtuiging dat innovatie sneller en efficiënter verloopt wanneer gebruikers(inzichten) een fundamenteel onderdeel van het ontwerpproces zijn, verdiepte hij zich verder in user research & design thinking methodologieën .

Vandaag werkt Leon als UX Research Lead bij een grote speler in de mediasector. In deze uitdagende omgeving verheldert hij diepgewortelde assumpties door middel van gebruikersonderzoek en begeleidt hij interne stakeholders in het nemen van data-gestuurde beslissingen. Zo werkt hij met een mensgerichte aanpak stap voor stap aan een betere digitale nieuwservaring!

 

 

Etion

ETION is het forum voor geëngageerd ondernemerschap. Als ledennetwerk brengen ze ondernemers en bedrijfsleiders samen die waardengericht ondernemerschap belangrijk vinden. Als denktank ontwikkelt ETION inzichten, inspiratie en begeleiding op vlak van o.a. bedrijfsethiek, leiderschap, toekomstdenken en participatieve organisatieculturen. Als beweging biedt ETION een activiteitenaanbod en een klankbord waar leden op een vertrouwelijke manier ervaringen uitwisselen.

Docent: Jochanan Eynikel is businessfilosoof in de denktank van ondernemersforum ETION. Hij werkt er als onderzoeker, schrijver en spreker over thema’s op het raakvlak van ethiek, economie en filosofie. Van opleiding is Jochanan master in de Wijsbegeerte (KU Leuven en Universiteit Stellenbosch, ZA) en de audiovisuele journalistiek (Erasmushogeschool Brussel).

Begin 2017 verscheen zijn boek Robot aan het Stuur. Over de ethiek van techniek bij LannooCampus. In 2018 haalde zijn debuut de shortlist ‘Managementboek van het jaar’. In maart 2020 verscheen zijn tweede boek Check-In. Op zoek naar zin en betekenis in bedrijven (LannooCampus) dat in 2021 ook genomineerd werd voor het Managementboek van het Jaar.


Jochanan is een veel gevraagd spreker in binnen- en buitenland. Hij sprak onder meer voor
TEDxBrussels, TEDxKUL, Pepsico, Gartner, Deloitte, Vlerick Business School, KU Leuven, VRT, AVH, Colruyt Group, … Daarnaast begeleidt hij als facilitator teams en leiders in het vormgeven van een waardengedreven bedrijfscultuur.

 

Arteveldehogeschool

Als partner in deze masterclass brengt Arteveldehogeschool een diepgaande expertise in interactieve lesmethoden, speciaal ontworpen voor professionals. Met een sterke focus op ervaringsgericht en authentiek leren, zijn deze methoden uiterst geschikt om complexe en praktische vaardigheden te onderwijzen, zoals het creëren van betekenisvolle ervaringen voor klanten en medewerkers. Deze aanpak zorgt voor een boeiende leeromgeving waar theorie en praktijk naadloos samenvloeien, wat essentieel is voor het aanpakken van de dynamische thema's van onze masterclass.

 

Docent: Dieter Wullaert is een ontwerper, een maker, een probleemoplosser en een nieuwsgierige ontstaansbegrijper. Hij geloof in snelle oplossingen, maar ook in geleidelijke evolutie. Hij is vaak op zoek naar de diepere betekenissen achter menselijk gedrag en de mogelijkheden van technologie om de wereld een stukje aangenamer te maken. 

Dieter begon zijn loopbaan in grafische- en software-industrie, waar hij waardevolle ervaring opdeed in projectmanagement, productmanagement, softwareontwikkeling en bedrijfsmodellering. Dit gaf hem een diepgaand inzicht in digitale technologie en gebruikersgericht ontwerpen.
Gedreven door de drang om zijn kennis te delen, doceert hij nu en doet hij onderzoek aan Arteveldehogeschool. Zijn focus ligt op het stimuleren van innovatie en ontwerpmethodologie in het digitale tijdperk. 

In 2019 ontwikkelde Dieter een postgraduaatsopleiding, Experience Architect, waarin hij samen met experts uit gerenommeerde digitale agentschappen cursisten klaarstoomde om het volle potentieel van digitale technologie en strategie op een mensgerichte manier in te zetten, teneinde succesvolle zakelijke resultaten te boeken.

Momenteel werkt hij aan een onderzoeksprogramma over mensgericht ontwerpen met artificiële intelligentie. Dit onderzoek richt zich op de impact van AI op verschillende industrieën, met speciale aandacht voor de toekomst van mediaprofessionals, mens-computerinteractie en revolutionaire toepassingen van AI in productontwikkeling.


Schrijf je in!

Transformeer jouw organisatie met de vaardigheden en mindset voor succes in een complexe zakelijke wereld. Meld je aan en leid jouw team naar de toekomst met vertrouwen en visie.

Praktische info

Data
  • donderdag 6 juni 2024 09:00 17:30
  • donderdag 13 juni 2024 09:00 17:30
Locatie
Fysiek
Plaats
Kostprijs
  • € 750,00
  • Deze opleiding komt in aanmerking voor betaling via KMO portefeuille.    
  • Deze opleiding komt in aanmerking voor betaling via opleidingscheques.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?