Alle lessen worden gegeven door gepassioneerde vakexperten die niet alleen expert zijn in hun vakgebied, maar die vaak ook zelf een eigen onderneming in bij- of hoofdberoep hebben. Daarnaast boren we ons uitgebreid netwerk binnen het expertisedomein Business & Management aan, om voor jullie een mooie line-up aan start-ups, scale-ups, ondernemers pur sang, en bevlogen sprekers te kunnen presenteren.
Welke docent-experten zullen jou coachen en ondersteunen? En welke gastsprekers en bedrijfsexperten vervoegen ons dit academiejaar?
Lien Vanassche is de coördinator van het postgraduaat Ondernemen met Impact.
Matthias Browaeys is de oprichter van WinWinner, een crowdlending platform dat ondernemers en investeerders samenbrengt. WinWinner begon als zijn bachelorproef tijdens de opleiding kmo-management aan onze Arteveldehogeschool, en ondertussen bouwde Matthias het bedrijf verder uit. Hij is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur en alle campagnes die op WinWinner verschijnen. Daarnaast is hij ook het eerste aanspreekpunt voor ondernemers die op zoek zijn naar financiering. Ondertussen haalde hij al 30 miljoen euro op voor groeiende ondernemingen. Voor investeringen in grote bedrijven is er zijn tweede bedrijf, The Harbour. Matthias houdt van netwerken en hij is een graag geziene spreker op tal van events. Met een passie voor start-ups en groeiende kmo's probeert hij zowel zijn persoonlijk als professioneel netwerk met elkaar in contact te brengen.
Rogier De Langhe vertrekt als econoom en filosoof vanuit het grote verhaal. Na meer dan 10 jaar ervaring als onderzoeker over innovatieprocessen specialiseerde hij zich in digitale transformatie, waarover hij geregeld ondernemingen en overheidsorganisaties adviseert. Dr. De Langhe is betrokken bij de uitbouw van de nieuwe opleiding Netwerkeconomie (Howest), waar hij nieuwe businessmodellen, systeemdenken en service design doceert. In 2018 richtte hij PLUK op, een dienstenplatform voor Community Supported Agriculture (CSA).
Dimitri Barbé is opgeleid als ingenieur in tropische landbouw. Overal waar hij komt, plukt hij zaden en stekken mee. Want, zo zegt hij: ‘De natuur zit fantastisch slim in elkaar.’ Door zijn achtergrond is hij sterk in de dingen analyseren en onderbouwen – hoe de natuur, onze leefomgeving, de wereld in elkaar zit. Hij wil er dan ook alles aan doen om ons plaatsje op onze planeet te beschermen en zijn kijk op de wereld te delen. En omdat communicatie daar een cruciale rol in speelt, richtte hij in 2008 een communicatiebureau op voor positieve impact. Met make sense bouwt hij aan merken en organisaties die elk op hun manier een verschil maken in de wereld. Hij werkt voor en met mensen die de wereld positief willen veranderen: positieve impact!
Wim Jacobs was 42 jaar toen hij in 2018, samen met Yoni Nijs en Lars Van Elewijck, Zero Friction heeft opgericht. Zijn 20 jaar ervaring in de IT-sector waarvan de laatste 14 jaar gecombineerd met de energiemarkt hebben het pad gevormd naar de oprichting van deze groeionderneming. Hij heeft geen hoger diploma op zak maar vooral zijn eigen weg bewandeld. Het 'innerlijke beestje' van ondernemen en natuurlijk leiderschap bleek wel sterk aanwezig te zijn doorheen zijn carrière. Binnen Zero Friction neemt hij de rol op als CEO en is hij ook verantwoordelijk voor sales & marketing. Zero Friction heeft een SaaS oplossing gericht op een heel niche markt van collectieve warmte en koude levering. Zij bieden een innovatieve facturatie en klantcommunicatie platform aan in een digitaal onvolwassen markt. Ondertussen zijn ze met 12 fte's en doen ze zaken in België en Nederland met sterke, maar gecontroleerde groeiambities richting Europa. Op de kick-off neemt Wim jullie mee in zijn verhaal als ondernemer tot op vandaag en innovatief ondernemen binnen een digitaal onvolwassen markt.
Wesley Leyman is actief betrokken in de begeleiding van startende ondernemers in opstart- en groeifase, dit zowel bancair- als extra-bancair. Na zijn opleiding Bedrijfsmanagement aan Arteveldehogeschool en carrière als syndicus ging hij aan de slag als financieel adviseur voor klant-ondernemers. Ondernemers kunnen bij hem terecht met allerlei vragen. Denk dan aan diverse verdienmodellen, een goede prijszetting, een financieel plan of het financieringslandschap. Weet hij zelf geen onmiddellijke oplossing, gaat hij op zoek in zijn eigen netwerk binnen de starterscommunity.
Sander Spek is docent en onderzoeker bij de opleiding Grafische en Digitale Media van Arteveldehogeschool. Hij houdt zich daar vooral bezig met human-centered design (design thinking) en daarmee gepaard gaande onderzoeksmethoden. Daarvoor adviseerde hij start-ups over hun businessmodel en value proposition bij imec (toen nog iMinds), en werkte hij als onderzoeker aan onder meer de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Maastricht.
Dieter Wullaert is vaak op zoek naar oorzaken en drijfveren om te achterhalen waarom dingen werken of niet, waarom mensen doen wat ze doen of niet doen. Als 'design researcher' houdt hij ervan om oplossingen op maat te bedenken en producten en diensten te ontwikkelen die echt werken.
Margot Vanden Bossche is een ondernemer in hart en nieren die altijd klaar staat voor een nieuw avontuur. Na twee internationale start-ups, enkele opportuniteiten in de tech scale-up wereld en een uitwisselingsjaar in Brazilië, focust Margot zich nu op student-ondernemers klaarstomen via coaching en kwalitatieve ondersteuning van ondernemende studenten. Haar expertise ent zich op een vaag idee concretiseren naar een concept met oneerlijk voordeel. Kritische vragen zijn voor haar niet onbekend. Voeg daarbij eindeloos enthousiasme, een luisterend oor, expertise over natuurlijke verzorging en plantaardige voeding en je krijgt een accuraat beeld van wie Margot is. Margot is binnen onze hogeschool bovendien coördinator van Idea Factory, de ondernemende hub binnen Arteveldehogeschool die ondernemerschap en ondernemingszin stimuleert. Binnen het postgraduaat geeft ze een gastles rond pitching.
Hadiel Holail Mohamed is oprichter en CEO van Kairafund.org en stampte mee Cyclobility uit de grond, een duurzame start-up die mensen op de fiets krijgt door fietsleasing aan te bieden aan werkgevers. Ze heeft tijdens haar werk als advocaat, als beleidsmedewerkster op het kabinet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van Staatssecretaris De Lille, als business developer bij Bubble Post heel wat ervaring opgedaan in duurzaam ondernemen in de brede zin van het woord. Hadiel is ook consultant voor bedrijven en organisaties rond maatschappelijke impact en duurzaamheid. Ze gelooft heel sterk dat bedrijven een krachtige hefboom zijn op weg naar een maatschappij waar iedereen telt en we in harmonie samenleven met de natuur. Heb je vragen over hoe je van je bedrijf of organisatie een impactorganisatie kan maken, dan ben je bij Hadiel bij de juiste persoon.
Caroline Van Keymeulen startte haar carrière als tiener door zelf een schoolkrant te maken en die te verkopen. Haar eerste job was dan ook journaliste bij De Morgen. Maar het ondernemersbloed nam al snel de overhand en Caroline richtte een eigen zaak op in de eventindustrie. Met weinig tot geen professionele ondersteuning, nog voor de start-up scene België had bereikt, maar zoals ze zelf zegt: “Door vooral veel te vallen en toch terug op te staan.” Intussen heeft ze dat bedrijf dit najaar nog verkocht en is ze aan de slag als business coach. Met haar verhaal zal ze jou zeker inspireren. Wie niet durft falen, zal dat na deze talk wellicht anders bekijken.
Luc Aercus is afgestudeerd als master Toegepaste economische wetenschappen en behaalde een bijkomende master in fiscaliteit en in vennootschapsrecht. Hij combineert ervaring en expertise inzake corporate governance van ondernemingen via zijn bijdrage aan onderzoek van de Vlerick Business School met een uitgebreide praktische expertise op vlak van accounting & controlling via diverse financiële functies bij bedrijven. Zo was hij zowel accounting manager, cost accountant als financial controller in een diversiteit aan kleine en middelgrote ondernemingen tot een beursgenoteerde internationale groep. Sinds 2017 is hij fulltime verbonden aan Arteveldehogeschool, voornamelijk als lector boekhouden en management accounting.
Louis Huybrechts is gepassioneerd door marketingcommunicatie, contentmarketing, reclame en is vertrouwd met digitale marketingstrategieën. Na het behalen van een Bachelor Communicatiemanagement, een Bachelor Marketing en een Postgraduaat Digital Marketing leerde hij als b2b-marketeer de kneepjes van het vak. Daarna maakte hij de switch naar de dienst Marketing en Communicatie van Arteveldehogeschool, waar hij verantwoordelijk was voor de implementatie van alle strategieën rond online marketingcommunicatie. De laatste jaren focuste Louis zich meer op international recruiting voor onze Engelstalige opleidingen, waarbij hij deze job combineerde met een functie als docent binnen de opleidingen Officemanagement en International Office Management. Louis' interesses gaan vooral uit naar de opbouw en afstemming van een customer journey, het optimaal inzetten van contentmarketing en digitale strategieën toepassen op jouw specifieke doelgroep en doelstellingen.
Marie Adams is in 2013 afgestudeerd als master in de Rechten aan de KU Leuven en volgde in datzelfde jaar ook de specifieke lerarenopleiding. Ze werkte als advocate aan de Antwerpse en Kortrijkse balie waar ze ervaring kon opbouwen binnen diverse takken van het recht. Geleidelijk aan groeide haar interesse in het ondernemingsrecht en kon zij zich hierin verder specialiseren. Zo volgde zij onder meer de opleiding tot erkend bemiddelaar in burgerlijke- en handelszaken en behaalde het attest van kredietbemiddeling. Sinds 2016 is zij ook verbonden aan Arteveldehogeschool waar ze als docent diverse rechtsvakken geeft. Daarnaast begeleidt ze als coach jonge student start-ups die ze voornamelijk bijstaat met juridisch advies omtrent opstart en uitbouw van hun onderneming. Zo geeft ze workshops rond GDPR toegespitst op maat van kmo's, optimaliseert algemene voorwaarden, voorziet begeleiding bij het uitbouwen van crowdfunding campagnes en onderzoekt samen met de studenten de mogelijkheden inzake bescherming van hun intellectuele eigendom. Zij focust hierbij graag op het aanleren van de juiste vaardigheden zodat ondernemers ook in de toekomst zelfredzaam hun weg weten te vinden in het vaak ingewikkelde juridische landschap.
Pauline Steelandt is afgestudeerd aan de UGent als bedrijfspsychologe. Na haar studies ging ze aan de slag in de detailhandel. Ze werkte voor bedrijven zoals Albert Heijn, Pearle, Lima bio food en Colruyt Group, maar ook voor enkele start-ups waar ze verscheidene marketing rollen opnam. In 2019 trok ze voor twee jaar naar Londen waar ze in de eventsector aan de slag was. Sinds 2021 is ze aan de slag bij Arteveldehogeschool, waar ze vooral marketing en sales vakken doceert. Binnen het postgraduaat voorziet Pauline coaching en geeft ze een gastcollege Inleiding in bedrijfsonderhandelingen.
Britt Buseyne is onderzoeker, content- en podcastmaker rond duurzaam ondernemen. Haar podcast Sustainababbels is de grootste podcast in Vlaanderen rond duurzaam ondernemerschap. Bij Arteveldehogeschool werkt ze mee aan diverse onderzoeksprojecten rond duurzaam en circulair ondernemen en coacht ze student-ondernemers die een positieve impact willen maken. Tot slot is ze ook vaste columniste in de rubriek het Nieuwe Ondernemen van Trends Magazine.
Frank Van Durme is socioloog (UGent) en kon zijn passie voor onderzoek meteen waarmaken door zijn carrière te starten bij Sobemap (Kantar). Hij bekwaamde zich verder in het marktonderzoek en market intelligence bij FedEx en MarketResponse Int. In 2000 starte hij zijn eigen advies- en onderzoeksbureau C&S Research. Sinds 2020 is Frank verbonden aan Arteveldehogeschool als lector marktonderzoek (hoorcolleges, projectcoaching en coaching van start-ups). Hij is ook lector aan HoGent voor de vakken marktonderzoek en dienstenmarketing. Kortom, een gepassioneerd onderzoeker die zijn ruime ervaring op het vlak van onderzoek en dataverwerking graag deelt.