Creativiteit, probleemoplossend vermogen en een onderzoekende houding zouden in wetenschapsonderwijs perfect kunnen samengaan. Toch blijkt dit geen evidentie in het onderwijs.
In dit ontwikkelingsgericht onderzoek werd op zoek gegaan naar een didactiek voor de eerste graad secundair onderwijs (natuurwetenschappen) waarin creativiteit wordt versmolten met inquiry.  

Output/tool van het project

Er werden verschillende prototypes en praktisch lesmateriaal ontwikkeld. Deze werden getest en aangepast na feedback. 

  1. Het eerste prototype werd uitgetest met leraren en lerarenopleiders op het VeLeWe-congres (Vereniging Leraars Wetenschappen) op 7 november 2013.
  2. In het kader van het Fibonacciproject (dat als doel heeft het ontwerpen, implementeren, testen en formaliseren van een disseminatieproces in Europa van inquiry-based onderwijs in wetenschap en wiskunde in basis en secundair onderwijs) werd meegewerkt aan een presentatie in Amsterdam op 11 januari 2013.
  3. In het kader van hetzelfde project werd een presentatie en workshop gegeven in Roemenië (17–19 januari 2013). Hiervoor werd het bestaande prototype naar het Engels vertaald.

Op basis hiervan werden didactische instrumenten en lesmateriaal ontwikkeld die gebruikt kunnen worden om een workshop/nascholingssessie voor leraren en intermediairen in te richten.

Publicaties 

•    Devlieger, K., De Lange, J., Merckx, B., Thomas, R. (2013). Creatinq: creativity and inquiry in science in the first grade of secondary education. ESERA Conference, Cyprus (abstract)
•    Een artikel in het vaktijdschrift NVOX (magazine voor het onderwijs in naturwetenschappen).

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.