Beleidsgericht en politiserend werken

Onderzoeksthema

De job van sociaal professionals is niet waardenvrij. Sociaal professionals willen een verschil maken: onrecht en discriminatie publiek maken, structurele verandering nastreven en de samenleving beter maken. Maar hoe kan je deze ‘politieke’ opdracht invullen? Welke positie nemen sociaal professionals en hun organisaties in ten aanzien van deze opdracht? Welk effect heeft die positie in hun dagdagelijkse praktijk? En op welke manieren willen en kunnen ze bijdragen aan meer sociale rechtvaardigheid? Dit programma wil op deze vragen een antwoord zoeken. Daarom onderzoekt dit programma de politieke opdracht van sociaal professionals via twee benaderingen: beleidsgericht en politiserend werken.

Beleidsgericht en politiserend werken

Uitdagingen voor sociaal professionals in het streven naar structurele verandering

Wat onderzoeken wij en voor wie?

Sociale professionals signaleren problemen en streven structurele verandering na die gericht is op sociale rechtvaardigheid en mensenrechten. Twee modellen geven daar invulling aan. Een eerste model is gericht op het onderhandelen en samenwerken met de bevoegde overheid, gericht op toenemende vooruitgang, vaak achter de schermen. Denk aan vergaderingen met ambtenaren, lobbying of verkiezingsmemoranda… Een tweede model is ‘politiserend werken’. Door bewustmaking, acties of alternatieven te tonen, wordt onrecht zichtbaar gemaakt in de publieke ruimte. Denk aan petities, stakingen, betogingen, getuigenissen, opiniestukken of leefwereldwandelingen met politici.

De centrale vraag van dit programma is: hoe vullen sociale professionals die politieke opdracht in de praktijk in? Welke drempels ervaren ze? Welke noden zijn er? Welke positie nemen ze in ten aanzien van hun politieke opdracht? Op welke nieuwe manieren kunnen of willen ze bijdragen aan structurele verandering?

Gewenst resultaat

We willen door onderzoek de reflectie over en de praktijkontwikkeling rond de politieke opdracht van sociale professionals ondersteunen op vlak van beleidsgericht en politiserend werk, zodat de kernopdracht beter vervuld kan worden.

Onderzoekslijnen

Dit onderzoeksprogramma richt zich op twee belangrijke onderzoekslijnen: (1) beleidsgericht en (2) politiserend werken. Binnen beide onderzoekslijnen zetten we in op de sociaal-politieke rol van sociaal werk, zowel binnen organisaties als bij professionals.

Beleidsgericht werken: een opdracht voor elke sociale professional

Mensen die beleidsgericht en politiserend samenwerken

Naast hun directe werk met de cliënten, gebruikers of deelnemers moeten sociaal werkers ook goed beleidsgericht kunnen werken. Dat is voor alle sociaal werkers een complexe opdracht. We gaan na welke praktijken er leven en ontwikkelen samen een nieuwe aanpak.

Politiserend werken: het ontwikkelen van een handelingskader

Politiserend werken

Het belang van politisering groeit in het sociaal werk, maar het werkveld lijkt ook vast te lopen op deze opdracht. In verschillende sectoren is er een zoektocht naar een werkzaam handelingskader.

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?

Get up Stand up!

​Praktijkboek Get up Stand up: Op basis van eigen ORPHEUS actie-onderzoek maakten we samen met Uit de Marge het praktijkboek Get Up Stand Up. Het is een boek voor begeleiders van jongeren.​

Praktijkboek Get up Stand up

Jongeren botsen geregeld op situaties die ze als onrechtvaardig beschouwen. Vaak weten ze niet hoe te reageren. Zaken passeren zonder dat er een haan naar kraait. Maar af en toe leidt boosheid tot een reactie. Of tot actie. Al dan niet met hulp van vrienden. Of van jeugdwerkers.

Wanneer kinderen of jongeren door het uiten van hun bekommernissen de maatschappij beroeren, noemen we dat ‘politisering’.

Dit praktijkboek illustreert hoe politisering veel meer kan zijn dan een straatactie opzetten. Hoe je verandering kan ‘eisen’, maar ook verandering kan ‘doen’. Wat de belangrijkste vragen zijn wanneer je als jeugdwerkorganisatie politiserend aan de slag wil gaan. En waar je op kan botsen.

Werk met ons samen

​​Sta je als professional of organisatie soms voor moeilijke kwesties? Heb je nood aan extra inzichten uit onderzoek? Of heb je interesse om samen te werken, een vorming op maat te volgen of onderzoeksresultaten te bespreken? Laat maar weten! We helpen je graag verder.​

1) Onderzoekspartner

Interesse om mee te stappen in een groot project? Wij zijn lead of partner in tal van subsidieprojecten, regionaal tot internationaal. Heb je eerder een concrete vraag? Dan is onderzoek in opdracht en op maat uiteraard ook mogelijk.

3) Adviseur en dienstverlening

Wij begeleiden werkveldpartners naar de opstap van een onderzoeksproject door hun noden scherp te stellen, onderzoek uit te voeren, een eerstelijnsadvies op te maken en hun in contact brengen met ons netwerk van innovatiepartners.

2) Onderwijsinnovator

Onze innovatieve producten, methodieken, services etc. dragen bij tot ver­nieuwende onderwijsvormen en de uitbouw van een innovatief en toe­komstgericht aanbod levenslang leren via onze Artevelde Academy. Ook studenten participeren in ons onderzoek via bachelorproeven of andere projecten.

4) Wetenschapscommunicatie

We brengen onderzoek en wetenschap ook bij het brede publiek. Met de vele activiteiten wetenschapscommunicatie bereiken we jong en oud, en laten we hen via de vele workshops proeven van wetenschap en techniek.

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.