Ruimte voor verbinding en groei: inzetten op inclusief ruimtegebruik

Onderzoeksthema

Wij beschouwen het creëren van een inclusieve en verbindende samenleving niet langer als een utopie maar gaan via een participatieve manier van werken samen met jou aan de slag om hier stappen in te zetten. We vertrekken daarbij vanuit de specifieke behoeften die jouw organisatie, lokaal bestuur of buurt ervaart. Ons doel is om een leerproces van inclusie en versterking te stimuleren. Ons aanpak richt zowel op de sociale en fysieke omgeving en anderzijds op de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Zo bouwen we aan een inclusieve en verbindende samenleving, waar diversiteit een meerwaarde is en iedereen zijn plek vindt.

Ruimte voor verbinding

Samen aan de slag om jouw doelgroep(en) te versterken

​​Wat onderzoeken wij en voor wie?

Een inclusieve en verbindende samenleving realiseren waar diversiteit een meerwaarde is? Daar werken we samen aan!

In een cocreatief onderzoek gaan we aan de slag met de noden waar jouw organisatie of bestuur mee worstelt. Vanuit ons partnerschap willen we een antwoord bieden op deze noden van de doelgroepen waar jij als organisatie mee werkt met het doel om deze te versterken. Om tot deze versterking te komen hanteren we twee mogelijke invalshoeken.

1. Het versterken van inclusie door in te werken op de sociale omgeving
  2. Het realiseren van meer persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van jouw doelgroep

Hoewel deze twee onderzoekslijnen elk een eigen focus bevatten, staan ze niet altijd los van elkaar. Ze kunnen op elkaar inwerken en elkaar versterken.

​Gewenst resultaat

Door in te werken op de sociale en fysieke omgeving of door in te zetten op de maatschappelijke en persoonlijke ontwikkeling menen we tot een inclusievere en meer verbonden samenleving te komen waarin iedereen (ongeacht tot welke doelgroep men behoort) zijn plek vindt. Aan de hand van onze participatieve manier van werken bieden wij jou een zicht op de noden van jouw doelgroep(en) en hoe je hiermee preventief aan de slag kan.

Onderzoekslijnen

De expertise binnen deze expertiselijn beslaat twee centrale thema’s die op elkaar inwerken en elkaar versterken.

Werken aan een inclusieve omgeving

Inclusieve omgeving

Hoe kunnen we, vertrekkend van de noden van buurten en/of organisaties, ingrijpen in de publieke en semi-publieke ruimte en zo bijdragen tot inclusie en verbondenheid?

Prikkelen tot ontwikkelen

Kinderen stimuleren tot ontwikkelen

Welke ondersteuning kunnen wij kinderen, jongeren en volwassenen bieden om tot meer persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling te komen?

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?

Werk met ons samen

Hoe kunnen we samenwerken? Een inclusieve verbindende samenleving realiseren, gaat niet in een handomdraai, maar vergt een participatieve en creatieve aanpak. Welke stappen hierbij nodig zijn is afhankelijk van de specifieke ruimte, organisatie, buurt of doelgroep waarmee jij aan de slag wilt gaan. Daarom bieden we geen vaste trajecten aan, maar bekijken we je vraag op maat. De samenwerkingsmogelijkheden zijn legio: van het aangaan van (intervisie)trajecten tot onderzoeksprojecten, van een adviesgesprek tot het aanbieden van een vorming op maat.

1) Onderzoekspartner

Interesse om mee te stappen in een groot project? Wij zijn lead of partner in tal van subsidieprojecten, regionaal tot internationaal. Heb je eerder een concrete vraag? Dan is onderzoek in opdracht en op maat uiteraard ook mogelijk.

3) Adviseur en dienstverlening

Wij begeleiden werkveldpartners naar de opstap van een onderzoeksproject door hun noden scherp te stellen, onderzoek uit te voeren, een eerstelijnsadvies op te maken en hun in contact brengen met ons netwerk van innovatiepartners.

2) Onderwijsinnovator

Onze innovatieve producten, methodieken, services etc. dragen bij tot ver­nieuwende onderwijsvormen en de uitbouw van een innovatief en toe­komstgericht aanbod levenslang leren via onze Artevelde Academy. Ook studenten participeren in ons onderzoek via bachelorproeven of andere projecten.

4) Wetenschapscommunicatie

We brengen onderzoek en wetenschap ook bij het brede publiek. Met de vele activiteiten wetenschapscommunicatie bereiken we jong en oud, en laten we hen via de vele workshops proeven van wetenschap en techniek.

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.

Maak kennis met onze labs

Ons lab ondersteunt professionals met simulatietrainingen en het maken en testen van een prototype.

We helpen je met het formuleren van je concrete onderzoeksvraag en de gewenste aanpak.

Over het expertisedomein Mens en Samenleving

Wij zijn geëngageerd in de maatschappij en daarom innoveren we graag samen met jou. Het expertisedomein Mens en Samenleving gaat voluit voor participatief onderzoek over maatschappelijke uitdagingen en zet in op de innovatie van de socialprofitsector.

Volg het expertisedomein Mens en Samenleving

Vragen over dit onderzoeksthema?

An Keppens

Contacteer via e-mail