Problemen met medewerkers vinden, houden en engageren

Arteveldehogeschool wil zich nog meer als een partner van de kmo's profileren met een focus op HR. Uit vooronderzoek blijkt dat kmo's worstelen met een aantal topics waarbij bv. intrapreneurship en competentiedenken grote uitdagingen zijn. Kmo's ondervinden breder bekeken vooral problemen met medewerkers vinden, houden en engageren.

Spanningsvelden op de arbeidsmarkt

Op de huidige arbeidsmarkt zien we veel spanningsvelden:

• arbeidskrachten zijn zeer moeilijk te vinden versus grote onboardinginspanningen, employer value propositons (EVP’s);
  • passieve arbeidsmarkt (no great resignation);
  • grote customer centric ambities versus steeds lager leggen van kwaliteitseisen of verwachtingen naar medewerkers toe;
  • massale aandacht voor wellbeing, happiness at work, employee experience versus groeiend aantal burn-outs.

Werkgever en werknemer op dezelfde manier bevragen

​Het lijkt alsof de werkgever en de medewerker elkaar niet meer vinden (of elkaar niet meer begrijpen). Er is veel onderzoek maar weinig interactie tussen de data. Zowel de werkgever als de medewerker worden vaak bevraagd. Beide groepen worden echter te weinig op dezelfde manier bevraagd. Verbanden en correlaties worden vaak gelegd op basis van interpretatie van aparte doelgroepdata.

Vragenlijst

Doelen

De twee groepen (werkgever/beleidsverantwoordelijke en medewerker) worden over dezelfde thema’s bevraagd om zo:

• spanningen beter te begrijpen;
  • discrepanties aan het licht te brengen;
  • inzicht te krijgen op welke vlakken en hoe anders of gelijk beide groepen denken;
  • te werken naar manieren om de eventuele gaps te sluiten.

Onderdelen

De korte vragenlijst bestaat uit twee delen:

• V(ertrouwens)-index: harde cijfers (werkgever vs. medewerkers), combinatie van huidige situatie en verwachtingen in de toekomst;
  • ​Inhoudelijk: gap en opportuniteiten, intrapreneurship, competentiedenken, ...

Ben je een zaakvoerder of HR-verantwoordelijke?

Dan kan je de korte bevraging nog steeds invullen!

Exposure resultaten naar het werkveld

Het is de bedoeling om tijdens het pilootjaar twee metingen te doen.

Het pilootjaar wordt afgesloten met een groot event op Arteveldehogeschool. Het onderzoekstraject wordt actief vermarkt om het project, de naam en de (groeiende) ambities zichtbaar te maken.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.