Future classroom
Steeds meer scholen gebruiken een brede variatie aan moderne technologie bij hun (innovatieve) didactiek. Online leerplatformen, cloudtoepassingen, bookwidgets, blended leren en meer behoren tot de dagelijkse onderwijspraktijk. En dan is er nog de opkomst van artificiële intelligentie zoals ChatGPT. Via dit programma onderzoeken we hoe we leerkrachten kunnen ondersteunen in hun digitale groei. We helpen hen om digitale transities positief te benaderen en laten hen mee redeneren over de mogelijkheden en valkuilen van de technologische vernieuwingen. Onze wens? Veerkrachtige leerkrachten die bewust omgaan met digitale transities en in staat zijn om technologie doordacht in te zetten in hun onderwijspraktijk.
Digitale transities, de leerkracht en leerling in het epicentrum
Wat onderzoeken wij en voor wie?
Hoe kunnen we de leerkrachten (en bij uitbreiding de leerlingen) optimaal ondersteunen bij digitale transities in hun onderwijspraktijk? Dat is onze centrale drijfveer. We helpen leerkrachten om digitale transities positief te benaderen in functie van hun praktijk. We maken hen bewust en laten hen mee redeneren over de mogelijkheden en valkuilen van de technologische vernieuwingen. Daarnaast ondersteunen we leerkrachten om digitale innovaties bewust toe te passen in hun praktijk.
Gewenst resultaat
Onze wens? Veerkrachtige leerkrachten die bewust omgaan met digitale transities en in staat zijn om technologie doordacht in te zetten in hun onderwijspraktijk.
Onderzoekslijnen
De leerkracht staat in het epicentrum van het leerproces van leerlingen. Een leerkracht die de moed heeft om te vernieuwen is van onschatbare waarde. Hij is in staat mee te bewegen met de nieuwste ontwikkelingen, terwijl hij tegelijkertijd de basisprincipes van goed onderwijs handhaaft in de dagelijkse praktijk. Desalniettemin kan de leerkracht soms overweldigd worden door de omvang en impact van veranderingen. Wij stellen vijf vijf onderzoekslijnen voorop.
Digitale didactiek
Nog steeds hebben leerkrachten nood aan zowel basis-ICT-vaardigheden als aan gerichte competenties op het vlak van digitale didactiek. Wij onderzoeken hoe je bewust ICT inzet in het leerproces, bijvoorbeeld op basis van het TPACK-model. Of hoe je beeldmateriaal gebruikt om het historisch denken bij leerlingen te ontwikkelen.
Het ART-project maakt Europese musea, religieuze en andere culturele instellingen toegankelijk via VR. Bovendien werken we aan de hand van interactieve kubussen aan (wereld)burgerschapscompetenties.
Bewust blended!
Blended leren is de toekomst van het onderwijs, en het begrijpen ervan is belangrijk. In deze onderzoekslijn bieden we heldere inzichten in wat blended leren echt inhoudt. Hoe kan je het toepassen in de onderwijspraktijk? Zowel het gebruik van ICT-tools als het ontwerpen van activerende fysieke contactmomenten, en vooral de samenhang tussen die twee, komen aan bod.
Intelligente datasystemen
In deze onderzoekslijn werken we rond artificiële intelligentie in de onderwijspraktijk. Hoe kunnen we leerkrachten helpen omgaan met deze vernieuwende technologie? Maar ook leerlingen moeten bewust en doelgericht leren omspringen met artificiële intelligentie. Bannen? Of verantwoord aanleren, toepassen en transparant erover communiceren? Wij kiezen voor het tweede.
Mediageletterdheid
Deze onderzoekslijn wil leerkrachten en jongeren bewustmaken van het belang van media en hen weerbaarder maken tegen desinformatie door in te zetten op nieuwswijsheid.
Datageletterdheid
In dit onderzoek versterken we scholen om datagebruik bij leraren te stimuleren vanuit diverse praktijkvragen, zoals schooldata uit een schoolscan, uit Smartschool of gegevens uit de datawijzer van de inspectie.
Onderzoek in de kijker
Bekijk al onze onderzoeksprojecten
Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?
Werk met ons samen
Wij zetten in op diverse samenwerkingsvormen met ons werkveld voor onderzoek en innovatie. Variërend in intensiteit, financieringsstroom, looptijd en finaliteit: contractonderzoek, samenwerkingsverbanden in cofinanciering of met externe projectfinanciering, samenwerking via deelname aan ontwerpsessies, adviescommissies, …
1) Onderzoekspartner
Interesse om mee te stappen in een groot project? Wij zijn lead of partner in tal van subsidieprojecten, regionaal tot internationaal. Heb je eerder een concrete vraag? Dan is onderzoek in opdracht en op maat uiteraard ook mogelijk.
3) Adviseur en dienstverlening
Wij begeleiden werkveldpartners naar de opstap van een onderzoeksproject door hun noden scherp te stellen, onderzoek uit te voeren, een eerstelijnsadvies op te maken en hun in contact brengen met ons netwerk van innovatiepartners.
2) Onderwijsinnovator
Onze innovatieve producten, methodieken, services etc. dragen bij tot vernieuwende onderwijsvormen en de uitbouw van een innovatief en toekomstgericht aanbod levenslang leren via onze Artevelde Academy. Ook studenten participeren in ons onderzoek via bachelorproeven of andere projecten.
4) Wetenschapscommunicatie
We brengen onderzoek en wetenschap ook bij het brede publiek. Met de vele activiteiten wetenschapscommunicatie bereiken we jong en oud, en laten we hen via de vele workshops proeven van wetenschap en techniek.
Blikopener
Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.
Maak kennis met onze labs
Ons lab ondersteunt professionals met simulatietrainingen en het maken en testen van een prototype.
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je met het formuleren van je concrete onderzoeksvraag en de gewenste aanpak.
Over het expertisedomein Onderwijs
De missie van het expertisedomein Onderwijs is het creëren van innovatieve, geïntegreerde en verbindende leerplekken waarbinnen iedereen kan excelleren in zijn/haar talenten aansluitend op de competenties voor de 21ste eeuw.
Volg het expertisedomein Onderwijs
Vragen over dit onderzoeksthema?