Jonge makers: leeromgevingen die inzetten op transformatief leren

Onderzoeksthema

We staan voor grote uitdagingen die vragen om een nieuwe aanpak (bv. klimaatverandering, migratie, …), en het onderwijs speelt hierin een cruciale rol. Het gaat niet meer alleen om wat je leert, maar ook om hoe je leert. Daarom moeten we het onderwijs transformeren tot een plek waar we de ‘changemakers’ van morgen opleiden, mensen die echt een verschil kunnen maken in een wereld die snelle veranderingen ondergaat. Deze nieuwe benadering, bekend als ‘transformatief leren’, legt de nadruk op het ontwikkelen van 21ste-eeuwse vaardigheden en vraagt om een andere manier van onderwijzen. Het is een oproep voor een frisse kijk op hoe we leren en onderwijzen organiseren, zodat we beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.

Jonge creatieveling

Kinderen en jongeren helpen ontplooien tot actiecompetente wereldburger

Wat onderzoeken wij en voor wie? 

Het onderzoeksprogramma ‘Jonge makers van morgen’ zet in op leeromgevingen die transformatief leren centraal stellen. De onderzoeks- en dienstverleningsprojecten binnen het programma vinden aansluiting bij actuele educaties als STEM, duurzaamheidseducatie, outdoor learning en cultuureducatie. We willen samen met het werkveld via praktijkonderzoek leeromgevingen ontwerpen met bijzondere aandacht voor participatie, co-creatie, design thinking en een ‘whole school’ aanpak.  

Gewenst resultaat 

Samen met organisaties, onderwijs (scholen, koepels, diensten), steden, gemeenten en buurten zetten we in op praktijkonderzoek dat leerprocessen optimaliseert en de wereld beter maakt via design thinking. We slaan bruggen, over opleidingen en domeinen heen. We ontwikkelen leeromgevingen en didactiek die inzetten op transformatief leren. We streven naar een ‘whole school’-aanpak en leren jongeren omgaan met de maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. 

Onderzoekslijnen

Het onderzoeksprogramma ‘Jonge makers van morgen’ helpt kinderen en jongeren te ontplooien tot actiecompetente wereldburgers. Om dat doel te bereiken, is er nood aan een transitie. Zowel in het ontwikkelen, begeleiden en evalueren van leeractiviteiten, als in de schoolbrede organisatie die transformatief leren mogelijk maakt. We zoeken aansluiting bij onderzoekslijnen die momenteel actueel zijn: STEM, onderzoekend leren, duurzaamheids- en wereldburgerschapseducatie, cultuureducatie, outdoor learning. De doelgerichtheid van die educaties sluit aan bij transformatief leren. 

Transformatief leren in de praktijk

Spelende kinderen

​​De ‘klassieke’ manier van leren, waarbij kennisoverdracht centraal staat, volstaat niet om met de onvoorspelbaarheid en complexiteit van huidige maatschappelijke kwesties om te gaan. Nieuwe manieren van onderwijs en educatie, gericht op transformatief leren, vinden moeilijk hun weg naar de leerkrachten en educators. Een 'nieuwe aanpak’ vraagt een diepgaande reflectie, een samen oefenen en bijsturen van de eigen praktijk. Binnen deze onderzoekslijn staat het ‘transformatief leren’ centraal. We gaan ook na hoe we dat kunnen begeleiden en evalueren in praktijksituaties.

Transformatief leren in een krachtige leeromgeving

Leerkracht aan het brainstormen

Participatief draagvlak creëren binnen de school of organisatie is nodig om tot echte verandering te komen. Willen we transformatief leren realiseren, dan moeten we het curriculum aanpassen, maar ook kijken naar het beleid, de infrastructuur en de partnerschappen (zoals ouders en de buurt). Voor scholen en organisaties is het moeilijk om deze ‘whole school’-aanpak zelfstandig te implementeren. We helpen schoolteams, organisaties en hun leeromgevingen om zich te organiseren om transformatief leren mogelijk te maken. 

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten?

Buurtmakers

Buurtmakers ging drie jaar lang aan de slag met jongeren in een kwetsbare situatie om hun buurt wijzer te maken. Circulair denken, STEM en onderzoeken & ontwerpen stonden centraal. Op donderdag 7 december (14u tot 18u30) vieren we graag met jou de resultaten.  

Wat mag je verwachten?

  • Laat je inspireren door onze projecten om ook in jouw buurt uitdagingen aan te pakken
  • Krijg inzichten tijdens een workshop van een van onze partners
  • Netwerk met jongerenbegeleiders, STEM-organisaties en onze onderzoekers 

Werk met ons samen

Wij zetten in op diverse samenwerkingsvormen met ons werkveld voor onderzoek en innovatie. Variërend in intensiteit, financieringsstroom, looptijd en finaliteit: contractonderzoek, samenwerkingsverbanden in cofinanciering of met externe projectfinanciering, samenwerking via deelname aan ontwerpsessies, adviescommissies, ... 

1) Onderzoekspartner 

Interesse om mee te stappen in een groot project? Wij zijn lead of partner in tal van subsidieprojecten, regionaal tot internationaal. Heb je eerder een concrete vraag? Dan is onderzoek in opdracht en op maat uiteraard ook mogelijk. 

3) Adviseur en dienstverlening 

Wij begeleiden werkveldpartners naar de opstap van een onderzoeksproject door hun noden scherp te stellen, onderzoek uit te voeren, een eerstelijnsadvies op te maken en hun in contact brengen met ons netwerk van innovatiepartners.  

2) Onderwijsinnovator 

Onze innovatieve producten, methodieken, services etc. dragen bij tot ver­nieuwende onderwijsvormen en de uitbouw van een innovatief en toe­komstgericht aanbod levenslang leren via onze Artevelde Academy. Ook studenten participeren in ons onderzoek via bachelorproeven of andere projecten. 

4) Wetenschapscommunicatie 

We brengen onderzoek en wetenschap ook bij het brede publiek. Met de vele activiteiten wetenschapscommunicatie bereiken we jong en oud, en laten we hen via de vele workshops proeven van wetenschap en techniek. 

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.

Maak kennis met onze labs

Ons lab ondersteunt professionals met simulatietrainingen en het maken en testen van een prototype.

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je met het formuleren van je concrete onderzoeksvraag en de gewenste aanpak.

Over het expertisedomein Onderwijs

De missie van het expertisedomein Onderwijs is het creëren van innovatieve, geïntegreerde en verbindende leerplekken waarbinnen iedereen kan excelleren in zijn/haar talenten aansluitend op de competenties voor de 21ste eeuw.

Volg het expertisedomein Onderwijs

Vragen over dit onderzoeksthema?

Thomas Remerie en Eef Thoen

Contactpersonen

Contacteer Thomas via e-mail

Contacteer Eef via e-mail