Buurtmakers gaat met jongeren in een kwetsbare situatie aan de slag om een nood aan te pakken in hun buurt. We zetten hierbij STEM-vaardigheden in om te werken aan een circulaire economie.
De bekendheid, spreiding en toegankelijkheid van buitenschoolse STEM-initiatieven is nog niet optimaal voor elk kind tussen 3 en 12 jaar in Vlaanderen. “Let’s STEM together!” is een uitnodiging om hier samen, actief en duurzaam verandering in te brengen.
In dit verkennend onderzoek gaan we na hoe er gewerkt wordt aan mediawijsheid in het lager en het secundair onderwijs bij leerlingen van 8 tot 14 jaar.
Het project RISE staat voor Remote Inquiries in Science Education en surft verder op nieuwe manieren van lesgeven waarmee leerkrachten wetenschappen/STEM en hun leerlingen geconfronteerd werden tijdens de coronacrisis.
VALIES is een cocreatief onderzoeksproject dat inzet op de professionele ontwikkeling van leerkrachten om samen met hun schoolteam van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) een succes te maken op school.
Extreem weer en falend klimaatbeleid staan bovenaan de lijst met de belangrijkste risico's die de wereldorde bedreigen (WEF, 2020). Opmerkelijk is dat niet de klimaatcrisis, maar het falend klimaatbeleid benoemd wordt. Klimaatbeleid houdt in dat er democratische en politieke keuzes gemaakt dienen te worden voor een duurzame toekomst. Daartoe willen we kinderen opleiden met Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). EDO omvat leerprocessen die leerlingen competenties bijbrengen om via dialoog (gesprekken, debat en discussie) bewust en actief keuzes te maken.
Tijdens het Make.Think.Tinkering-onderzoek gingen de onderzoekers aan de slag met 12 leerkrachten uit 6 scholen om de methodiek te toetsen aan het Vlaamse onderwijsveld.