Op basis van inzichten uit de positieve psychologie ontwikkelen we een programma om het welbevinden van studenten te verhogen zodat ze hun potentieel ten volle kunnen realiseren.
Met het Erasmus+ project Decide ontwikkelen we effectieve strategieën voor aandacht voor onbewuste vooroordelen, zowel gericht op onderwijs als op alle andere (beroeps)contexten waarin onbevooroordeelde besluitvorming van cruciaal belang is.
Het Erasmus+ project I CO-COPE wil kennis creëren over hoe samenwerkingsprocessen transparanter en effectiever gemaakt kunnen worden om ervoor te zorgen dat ieders stem gehoord wordt, ook die van de leerlingen zelf.
De ‘NEST Innovation Alliance’ gaat aan de slag met een nieuwe vorm van een sociaal innovatief ecosysteem. Het fungeert als een duurzame vorm voor maatschappelijke transities en meer capaciteit in kenniscreatie op weg naar een gezond leven. Ons doel is om lokale gemeenschappen in staat te stellen zich te ontwikkelen door middel van sociale innovatie voor een gezonde samenleving.
CoCOS is een baanbrekend project dat de principes van opensourceontwikkeling toepast op het creëren van studiemateriaal. Het stelt docenten in staat om samen te werken aan het ontwikkelen van onderwijsmateriaal met behoud van redactionele controle. Dit project belooft een nieuwe benadering van onderwijs, waarbij samenwerking en innovatie centraal staan. Het is een spannende stap naar de toekomst van cocreatie in onderwijs.
Het Europees Taalportfolio (ELP) is een succesvol voorbeeld van (taal)onderwijs dat over grenzen heen op elkaar is afgestemd. Het zorgt voor meer mobiliteit tijdens de schoolcarrière, meer zichtbaarheid van meertaligheid in Europe en het bevordert sociale samenhang. We zien nog heel wat kansen in een digitale uitwerking van het ELP.
Met Polyflip ondersteunen we als Arteveldehogeschool het didactisch proces van het opzetten van de methode, het maken van leerpaden, het toevoegen van AR, VR, XR en interactiviteit.
Dit internationaal project gaat over impliciete en cognitieve vooroordelen (cognitive biases). Voor de bewustwording hiervan ontwikkelen we DBias-strategieën en direct inzetbaar materiaal voor onderwijs en daarbuiten.
Dit Erasmus+ project ondersteunt leerlingen en leerkrachten om overgangen en samenhang binnen de vakken wiskunde en wetenschappen te versterken over de jaren heen en tussen verschillende vakken.