Hoe kunnen ervaringsdeskundigen in het secundair onderwijs worden ingezet om vooroordelen ivm psychische kwetsbaarheid weg te werken en het vertrouwen te vergroten?
In samenwerking met Stad Gent buigen wij ons samen met de actoren over de samenwerking tussen jeugdwelzijnswerk, jeugdhulpverlening en onderwijs (brugfiguren, leerlingenbegeleiding, ...) bij kwetsbare jongeren tussen 15 en 25 jaar.
Elk minderjarig kind heeft in ons land een wettelijk verankerd recht op onderwijs. Dit recht wordt gewaarborgd door onder meer artikel 24 van de Belgische grondwet en artikel 18 en 19 van het internationaal verdrag van de rechten van het kind.
Om genderbewust denken en handelen te stimuleren bij schoolteams, teams binnen de opvang van baby’s en peuters, en de buitenschoolse opvang, ontwikkelen we in het kader van dit tweejarige project een ondersteuningstraject voor begeleiders in de opvang en leerkrachten/schoolteams.
Vlaanderen heeft een ruim aanbod aan hulp- en dienstverlening in de welzijns- en gezondheidssector. Er zijn hierbij eerstelijnsdiensten die zich laagdrempelig en breed profileren, waaronder OCMW, Centra Algemeen Welzijnswerk (CAW) en Diensten Maatschappelijk Werk van de mutualiteiten (DMW). En toch wordt een aanzienlijk deel van de bevolking met hulpvragen niet bereikt.