Hoe kunnen ervaringsdeskundigen in het secundair onderwijs worden ingezet om vooroordelen ivm psychische kwetsbaarheid weg te werken en het vertrouwen te vergroten?
Samen met 8 partnerorganisaties uit België, Noord-Ierland, Noorwegen en Spanje bevorderen we de participatie van jonge kinderen van 12 jaar en jonger in de jeugdhulp.
In samenwerking met Stad Gent buigen wij ons samen met de actoren over de samenwerking tussen jeugdwelzijnswerk, jeugdhulpverlening en onderwijs (brugfiguren, leerlingenbegeleiding, ...) bij kwetsbare jongeren tussen 15 en 25 jaar.
Wat zijn de ervaringen van jongeren (12-25 jaar), ouders of opvoedingsverantwoordelijken en hulpverleners over de huidige manier van werken van het recht op dossier in de integrale jeugdhulp?
Arteveldehogeschool werkt met Finse en Zweedse partners aan het verhogen van de arbeidsmarktkansen en het verminderen van schooluitval bij jongeren met een migratieachtergrond.
Elk minderjarig kind heeft in ons land een wettelijk verankerd recht op onderwijs. Dit recht wordt gewaarborgd door onder meer artikel 24 van de Belgische grondwet en artikel 18 en 19 van het internationaal verdrag van de rechten van het kind.
Om genderbewust denken en handelen te stimuleren bij schoolteams, teams binnen de opvang van baby’s en peuters, en de buitenschoolse opvang, ontwikkelen we in het kader van dit tweejarige project een ondersteuningstraject voor begeleiders in de opvang en leerkrachten/schoolteams.