Het Erasmus+ project I CO-COPE wil kennis creëren over hoe samenwerkingsprocessen transparanter en effectiever gemaakt kunnen worden om ervoor te zorgen dat ieders stem gehoord wordt, ook die van de leerlingen zelf.
Dit onderzoeksproject verwerft inzichten over de impact van teamteaching op leerlingen en leerkrachten waarbij we verder gaan dan percepties. Aansluitend ontwikkelen we verschillende valorisatieproducten zoals een lerend netwerk, een kennisplatform, een professionaliseringstraject en een white paper.
Het project ‘Onwijs Onderwijs’ verzoent inclusie en kwalitatief onderwijs in basisscholen. Maar welke impact heeft dit project? Kunnen leerlingen er voluit inclusief leren? Voelen hun leerkrachten zich bekwamer? Dat zoeken we uit in dit impactonderzoek.
STEMbasisNET fungeerde als een Community of Practice & Development (CoP&D) om STEM op een duurzame en doordachte manier te integreren in het onderwijsverhaal.
70 organisaties en lokale besturen ontvingen de afgelopen 2 jaar een subsidie van het Departement Cultuur, Jeugd en Media om hun jeugdinfrastructuur kwaliteitsvol te ontwikkelen volgens principes rond duurzaamheid, participatie, samenwerking, enz... Het team van Vrijplaats onderzoekt de aanpak en begeleidt deze organisaties in de ontwikkeling van hun projecten.
Dit internationaal project gaat over impliciete en cognitieve vooroordelen (cognitive biases). Voor de bewustwording hiervan ontwikkelen we DBias-strategieën en direct inzetbaar materiaal voor onderwijs en daarbuiten.