In dit tweejarige traject bouwen we met basisscholen aan taalkrachtig onderwijs, effectieve taaltrajecten voor leerlingen met nood aan extra taalsteun en een gedragen taalbeleid.
Het Europees Taalportfolio (ELP) is een succesvol voorbeeld van (taal)onderwijs dat over grenzen heen op elkaar is afgestemd. Het zorgt voor meer mobiliteit tijdens de schoolcarrière, meer zichtbaarheid van meertaligheid in Europe en het bevordert sociale samenhang. We zien nog heel wat kansen in een digitale uitwerking van het ELP.
Tijdens de 3D-workflow zijn er heel wat conversies: van 3D-scan, modelleren en textuur aanbrengen, visualiseren van 3D in AR en VR tot printen in 3D in full colour. Dit onderzoek brengt het beheer van kleur en textuur doorheen deze stappen in kaart.
In praktijkgerichte proefcases in cocreatie met studenten, onderzoekers en het werkveld onderzoeken we hoe we verpakkingen kunnen ontwerpen die na gebruik niet zomaar als ‘afval’ worden weggeworpen.
In dit onderzoeksproject wordt een gevalideerde starttoets Frans ontwikkeld, als online tool, die de taalvaardigheden spreken, schrijven, lezen en luisteren van leerlingen meet bij de start van het secundair onderwijs.