STEMbasisNET fungeerde als een Community of Practice & Development (CoP&D) om STEM op een duurzame en doordachte manier te integreren in het onderwijsverhaal.
CoCOS is een baanbrekend project dat de principes van opensourceontwikkeling toepast op het creëren van studiemateriaal. Het stelt docenten in staat om samen te werken aan het ontwikkelen van onderwijsmateriaal met behoud van redactionele controle. Dit project belooft een nieuwe benadering van onderwijs, waarbij samenwerking en innovatie centraal staan. Het is een spannende stap naar de toekomst van cocreatie in onderwijs.
Jongeren leven in een beeld- en informatiecultuur, dagelijks worden ze geconfronteerd met een grote hoeveelheid beelden die hen via de meest uiteenlopende kanalen bereikt. Hoe komt deze toevloed aan informatie bij hen binnen? In welke mate kunnen ze inschatten hoe betrouwbaar, bruikbaar en correct deze informatie is? Met het project Kritische Kijkers wil Arteveldehogeschool samen met meemoo het kritisch bewustzijn stimuleren aan de hand van historisch audiovisuele bronnen.
70 organisaties en lokale besturen ontvingen de afgelopen 2 jaar een subsidie van het Departement Cultuur, Jeugd en Media om hun jeugdinfrastructuur kwaliteitsvol te ontwikkelen volgens principes rond duurzaamheid, participatie, samenwerking, enz... Het team van Vrijplaats onderzoekt de aanpak en begeleidt deze organisaties in de ontwikkeling van hun projecten.
Buurtmakers gaat met jongeren in een kwetsbare situatie aan de slag om een nood aan te pakken in hun buurt. We zetten hierbij STEM-vaardigheden in om te werken aan een circulaire economie.