In dit tweejarige traject bouwen we met basisscholen aan taalkrachtig onderwijs, effectieve taaltrajecten voor leerlingen met nood aan extra taalsteun en een gedragen taalbeleid.
Het Europees Taalportfolio (ELP) is een succesvol voorbeeld van (taal)onderwijs dat over grenzen heen op elkaar is afgestemd. Het zorgt voor meer mobiliteit tijdens de schoolcarrière, meer zichtbaarheid van meertaligheid in Europe en het bevordert sociale samenhang. We zien nog heel wat kansen in een digitale uitwerking van het ELP.
In tijden waarin het niet altijd evident is om medewerkers te vinden of te houden, is het cruciaal dat de werkgever en werknemer dezelfde taal spreken. Het onderzoeksproject Tinddex wil beide partijen dichter bij elkaar brengen.
Om verschillende vraagstukken met betrekking tot duale leertrajecten als volwaardige leerweg te beantwoorden organiseren we een proeftuin binnen het graduaat 'Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief'.
Bij duaal leren vergaren studenten nieuwe kennis en competenties op de werkvloer. Arteveldehogeschool, Syntra Midden-Vlaanderen en Liberform brengen duaal leren naar professionele bacheloropleidingen.
We sensibiliseren de Vlaamse techsector omtrent het gebrek aan inclusie en diversiteit en we bundelen tools om een diverser en inclusiever beleid te ontwikkelen.
In welke mate en onder welke condities kan duaal leren en dan meer specifiek het kwalificerend werkplekleren bij werkende volwassenen leiden tot een verhoogde participatie aan levenslang leren?